Ekomodernisterna presenterar: En eftermiddag med miljöfokus i Almedalen

Ekomodernisterna presenterar: En eftermiddag med miljöfokus i Almedalen

Visby, 27 juni 2023 – Ekomodernisterna bjuder in journalister och miljöintresserade till en inspirerande eftermiddag på Almedalsveckan. Under två timmar får besökarna ta del av spännande samtal och diskussioner med fokus på miljö och hållbarhet.

Evenemanget äger rum den 28 juni, från kl 16:00 till 18:00 Arena Stadsbyggnadsdagarna 365, Klockgränd 4 i Visby. Efter evenemanget följer Almedalsveckans mesta miljömingel.

Vi är glada över att kunna bjuda in till en eftermiddag med intressanta diskussioner om vårt framtida hållbara samhälle tillsammans med ett gäng riktiga hållbarhets-tungviktare, säger Simon Wakter, ordförande för Svenska Ekomodernisterna.

Först ut är en panel om "Klimatpionjärerna: Hur Sverige, Finland och EU leder vägen mot en grönare framtid" med Daniel Westlén (Statssekreterare hos klimat- och miljöministern), Emma Wiesner (EU-parlamentariker för Centerpartiet) och Atte Harjanne (riksdagsledamot för De Gröna/Vihreät samt gruppledare för De Gröna i Finland).

Därefter en diskussion om Morgondagens städer – hållbar urbanisering i praktiken med Emelie Eriksson (chef stadsutveckling och ackvisition, ByggVesta), Jeppe D Larsen, director Livelo Bikes och Atte Harjanne (riksdagsledamot för De Gröna/Vihreät samt gruppledare för De Gröna i Finland).

Därefter avrundas eftermiddagen med en diskussion om ReBoot Food: GMO och precisionsfermentering som lösning på framtidens utmaningar tillsammans med Atte Harjanne (riksdagsledamot för De Gröna/Vihreät samt gruppledare för De Gröna i Finland), Patrik Strömer (näringspolitisk expert Livsmedelsföretagen) och Simon Wakter (ordförande Svenska Ekomodernisterna).

Alla detaljer finns i Almedalsprogrammet:

Kontaktinformation:
Simon Wakter

simon@ekomodernisterna.se

Kategorier

Svenska Ekomodernisterna är en miljörörelse som arbetar utifrån idén att mänskligt välstånd och miljömässig, ekologisk och klimatmässig hållbarhet både är möjliga, och nödvändiga, att förena.

Snarare än att motsätta sig all mänsklig påverkan på miljö och ekosystem ser ekomodernismen behovet av att använda ekonomisk tillväxt, modern teknik och ny kunskap som verktyg i kampen mot miljöproblemen.

Simon Wakter

Ordförande 0763 27 59 02