Bygga till uterum eller vinterträdgård?

Att släppa in ljuset i ditt hus är populärt idag, man vill ha stora glas och fönster som släpper in så mycket solljus som möjligt. Det är inte bara snyggt och ger en vacker dager inomhus utan det är även energieffektivt då solens strålar bidrar till värmeinsläppet genom fönster och glas.

I många hus är det däremot inte möjligt att öppna upp fönsterhålen och sätta in större glasytor, det kanske inte passar arkitekturen på huset, eller så är väggarna bärande och kan därmed inte kompromissas. Då kan man istället bygga till alternativt bygga ut och få ett vackert och ljust uterum eller till och med en vinterträdgård!

Det finns mycket att tänka på innan man börjar bygga! Behöver jag bygglov? Vad är skillnaden på uterum och vinterträdgård? Vad händer med energiförbrukningen? Hur ska det se ut? Vad skall det fylla för funktion? Vad kostar det?

Ekstrands har satt ihop en liten guide med tips & råd på vad man bör tänka på! Gå till guiden om uterum och vinterträdgårdar här!