Jämför elavtal och hitta billigast elpris i ny jämförelsetjänst

Elbolag som är med i Schysst Elhandel

Det är Elbytes ambition att du ska kunna se alla de elbolag som är med i Schysst Elhandel då detta certifikat innebär att man ställer höga krav på elbolagets kvalitet, kundtjänst och är mer omfattande än bara allmänna villkoren som är ett krav på inom elbranschen.

Informationssidor utöver jämförelsetjänsten

På Elbyte tycker vi inte bara att det är elpriset och kampanjer som ska avgöra vilket elbolag du väljer utan här får elbolagen själva presentera sig noggrant med kärnvärden och utförlig information så att du kan läsa på och välja just rätt. Det hjälper dig också att hitta rätt elavtal som de flesta elbolagen erbjuder med både rörligt eller fast elpris. Även timavtal har på senare tid och har sina fördelar och nackdelar vilket vi tydligt redogör för i våra guider och informationssidor.

Fast eller rörligt elavtal

Fast elavtal passar bra om du som konsument vill vara säker på att få ett visst elpris framöver och det går att på vår sida binda sig i allt mellan tre månader till fem år. Det är ofta en smart strategi att binda sitt elavtal under sommaren när elpriset är lägre över vinterhalvåret när det är dyrare. Rörligt elavtal är historiskt det mest gynnsamma och passar bra om du vill utnyttja bolagens rabatter, i ett så kallat kampanjpris på el. Vissa elbolag kombinerar även dessa i mix-avtal. Timavtal nyttar bolag som Tibber och Greenely där man får köpa el per timme i deras app. Något som passar den drivna konsumenten med mycket förbrukning av el i öre/kWh per år. Då kan man förpassa laddning av sin elbil till kvällen när el är billigare.

Jämför elpriset och sänk dina elkostnader

Hos Elbyte kan du se vad elpriset ligger på varje månad vilket baseras på spotpriset (genomsnittliga elpriser under föregående månad) samt påslag, elcertifikat och fasta avgifter (månadsavgift). Se över alla dessa komponenter när du väljer elavtal. Vid kampanj är det vanligt att vissa bjuder på månadsavgiften och genom att nyttja dessa kan du sänka dina kostnader varje månad och år när det kommer till elförbrukningen. Som exempel kan vi ta de kunder som har anvisade elavtal där en villa som förbrukar 10 000 kWh per år kan spara tusentals pengar på att byta elavtal och sänka sitt elpris.

Elbolag med kampanjpris

När det kommer till elbolag så är det många som erbjuder en rabatt i form av kampanj på ditt rörliga elavtal under en begränsad tidsperiod. Det är viktigt att du som kund kan se vad elpriset blir utan kampanj så att det elavtalet du väljer även är billigast efter kampanjtiden gått ut. Hos oss kan det vara kraftiga rabatter där elbolagen rabatterar månadsavgift och påslag för att få in dig som kund. Elbolagen kan tjäna pengar på att bygga upp kundstock och att vara starkt växande. Dessutom har vissa storleken nog att kunna erbjuda dig dessa elpriser. Elbolag med kampanjpris på Elbyte är bland annat Cheap Energy och Lumo Energi men det fylls hela tiden på i vår fullständiga lista på elbolag i Sverige.

Byt elbolag via Elbyte

I jämförelsetjänsten är det enkelt att byta elavtal då det enda du behöver är ditt anläggnings-id vilket du hittar på din elmätare eller om du kollar på din senaste elfaktura eller ringer ditt nuvarande elbolag. Du skriver sedan in ditt postnummer så räknar vi ut vilket postnummer du befinner dig inom och erbjuder elpriser till dig utifrån detta och vilken årsförbrukning du har. Sedan skriver du in dina personuppgifter för att slutföra ordern och vi skickar då vidare informationen till ditt elbolag som ser till att byta elavtal.

www.elbyte.se

• Ekonomi

• billigel
  • timavtal
  • jämförelavtal
  • elavtal
  • fastellerrörligtelavtal
  • billigastelavtal

Elbyte jämför elavtal så att du som bor i Sverige ska kunna hitta rätt elpris utifrån ditt område och huruvida du tycker om miljövänlighet, schysst elhadel, mycket kundtjänst. Det är vår ambition att alltid visa rätt elpriser från så många av Sveriges relevanta elbolag som möjligt. Sedan avregleringen av elmarknaden 1996 har det kommit hundratals elbolag där många även passerat. Därför är det viktigt att ha relevant information om elbolaget och vara påläst när man väljer elbolag. Där har Elbyte nya sätt att jobba på för att öka möjligheterna för kunden att vara välinformerad, inte ha ett anvisat elavtal och spara pengar på el.