Særimner - Idé och kunskapsforum för mathantverk 8-10 oktober i Östersund.

Årets viktigaste händelse för mathantverkare från hela Norden sker 8-10 oktober 2013 i Östersund. Idé- och kunskapsforumet Særimner arrangeras av Eldrimner - Nationellt resurscentrum för mathantverk, i år tillsammans med Ny Nordisk Mat (II-programmet). Evenemanget står även värd för SM i Mathantverk som nu är öppet för deltagare från alla Nordens länder.

Ett fullspäckat och intressant program erbjuds på Særimner 2013. Mathantverksseminarier blandas med debatter och föreläsningar kring årets tema: Nordiskt mathantverk. Detta är en viktig mötesplats och kunskapskälla för Nordens alla mathantverkare och politiker inom jordbruk och landsbygd.

Här avgörs även de presigefyllda svenska mästerskapen i  mathantverk som äger rum för 17:e gången. Årets tävling är något alldeles speciellt eftersom den för första gången öppnar upp för deltagare från alla Nordens länder. I samarbete med Ny Nordisk Mat hoppas Eldrimner få äran att ta emot många nordiska mathantverkare, som också får chansen att delta i tävlingen. I år går det att tävla i 43 olika klasser. Nya för i år är mjölksyrade grönsaker, senap, nektar, sötebröd och innovativt mathantverk.

För mer information kontakta:                                                                                                                 Karin Sundström, information Eldrimner, 010-225 32 78, karin@eldrimner.com

Bettina Lindfors, kommunikation, Ny Nordisk Mat II, +358 50 599 5244, bettina.c.lindfors@gmail.com

Gunnþórunn Einarsdóttir, projektledare små och medelstor matproduktion i
Norden, gunna@matis.is

Visionen för Nordiska ministerrådets program Ny Nordisk Mat II (2010-2014), är att det
nordiska köket skall inspirera till matglädje, smak och mångfald – både
nationellt och internationellt.  NNM II
bygger på Manifestet för det Nya Nordiska Köket med värdeord som rent, friskt,
enkelt och etiskt. Ny Nordisk Mat vill uppmuntra lokala traditioner i nya
former, samt stöda matproducenter, hantverkare och entreprenörer.
www.nynordiskmad.org