Välkommen till SM i Mathantverk 2012

Charkmästare Jürgen Körber,Tyskland, nationell expert och juryordförande.

Nu ska Sveriges bästa mathantverk utses! Eldrimner arrangerar SM i Mathantverk  på Svenska Mässan i Göteborg 6-7 september i samband med mässan Mitt Kök. I år tävlar 450 produkter indelade i 38 olika klasser. Dessa bedöms av en sakkunnig jury där bland andra systrarna Brydling, Cheryl Lindblad, Manfred Enoksson och Leif Mannerström ingår. För första gången avgörs tävlingen i Göteborg, utsedd till Matlandethuvudstad 2012.

-SM i Mathantverk är ett prestigefyllt evenemang som betyder mycket för Sveriges mathantverkare. En medalj är ett kvitto på produktens smak och kvalitet och stärker företaget på marknaden, säger Birgitta Sundin, tävlingsledare på Eldrimner.

Juryn har den delikata uppgiften att provsmaka och bedöma mängder av marmelader, sylt, gelé, grönsaksinläggningar, chutney, smör, charkuterier, fisk, surdegsbröd, kakor och drycker som saft och glögg. Juryarbetet äger rum inför publik torsdagen den 6 september klockan 11–19. Prisutdelning sker fredagen den 7 september med start kl 15.30 på Mitt Kök-mässans stora scen.

Arrangörer av SM i Mathantverk är Eldrimner - Nationellt resurscentrum för Mathantverk. Målet med SM i Mathantverk är att göra mathantverket känt och att stimulera dess utveckling. Tävlingen startade 1997, då med kategorierna ost, korv samt sylt och marmelad. Antal klasser har växt årligen och i år presenteras färskkorv som en ny klass. Utvecklingen av SM i Mathantverk sker i nära samarbete med Eldrimners experter, som hjälper till att utarbeta bedömningskriterier och tävlingsregler. Det finns även ett tävlingsråd med juryordförande och mathantverkare som arbetar med utvecklings- och regelfrågor. Läs mer på www.eldrimner.com.

För mer information kontakta: Karin Sundström, Eldrimner, 070-674 60 72, karin@eldrimner.com