3 snabba tips för ditt personliga brandskydd

Kanske är du en fena på allt som har med passivt och aktivt brandskydd att göra eller så kan dessa tre små tips hjälpa dig att undvika olyckor i framtiden.

1. Ladda elektroniken till frukosten

Undvik till största möjliga utsträckning att ladda mobil, dator eller övrig elektronik i sängen eller soffan under natten när du sover. Dessa material kan lätt överhettas och brandförloppet går väldigt fort. Gör dig själv och din inredning en tjänst och ladda elektronik på dagen – långt borta ifrån säng, soffa, kuddar och filtar! Gärna på en platt, hård yta. Kanske vid köksbordet med en kopp morgonkaffe.

2. Håll koll på spisen som om den vore ditt livs största kärlek

Den största delen av de kända brandorsakerna är glömd spis. Just därför, stå emot frestelsen att använda spisen eller ugnen när du är trött, berusad eller kommer hem sent på kvällen. Det är mycket vanligt att torrkoka en kastrull eller gå och lägga sig med en glömd pizza i ugnen. Med andra ord, håll stenkoll på spisen! Alternativt, ät den där pizzan kall och gör det bästa av stunden.

3. Ha ditt brandskydd synligare än semesterbilderna

Har du brandsläckare, brandfilt och brandvarnare hemma? Om ja, guldstjärna till dig. Om nej, vad trist. Men poängen är inte att ha en sprillans ny uppsättning av tidigare nämnt, det absolut viktigaste är att brandskyddet är synligt och lättillgängligt. Alltså, göm inte brandsläckaren i garderoben bakom vinterjackorna. Om du inte gillar den intensiva röda färgen, köp en designbrandsläckare eller två och fronta i hemmet tillsammans med din tavelsamling. Eller varför inte designa din egen?

Du behöver inte vara expert på statistik eller brandfarliga mobilladdare för att göra smarta beslut i vardagslivet. Livet ska vara okrångligt, prestigelöst och det viktigaste av allt - du ska inte behöva reflektera över att brandskyddet finns där i bakgrunden. Det ska vara en självklarhet som du inte lägger märke till, tills det händer något. Då är du förberedd.

Varje år gör räddningstjänsten tusentals livsviktiga insatser, allt ifrån trafikolyckor till byggnadsbränder. Ungefär 60 % av alla insatser till byggnadsbränder sker till bränder i bostäder, enligt en omfattande rapport av MSB publicerad 2016.