Blogginlägg -

Hur står det till med brandskyddet på arbetsplatsen? Läs om de vanligaste missarna

Hur står det till med brandskyddet på arbetsplatsen? När det gäller brandskydd är kunskapen om hur brand uppstår och hur olyckor kan förebyggas alltid lika aktuell. Det finns ett ständigt behov av att sprida kunskapen om förebyggande brandåtgärder och hur man agerar som mest effektivt vid brand. Läs vidare för att lära dig mer om brandskydd och hur du undviker de vanligaste missarna på arbetsplatsen.

Uppdaterade rutiner och praktiska övningar är A och O
Brandrutiner, exempelvis vad som gäller vid utrymning, är ett sätt att göra arbetsplatsen säkrare. Dessutom, ju mer vi lär oss om brandskydd och får öva praktiskt desto snabbare agerar vi under en nödsituation. Med andra ord - mys med tända ljus i all ära, men vad händer om något går snett?

3 vanligaste brandskyddsmissarna på arbetsplatsen
Här är några av de vanligaste missarna och hur du undviker dem, allt enligt instruktören och deltidsbrandmannen Tony.

1. Otydliga rutiner och rollfördelning vid nödsituation. När Tony övar utrymning hos företag saknas i de flesta fall rutiner och fördelning över vem som gör vad, något som leder till förvirring och ineffektivitet. "När förändringar sker i organisationer uppdateras oftast inte rutinerna för vad som gäller vid nödsituation", säger Tony och fortsätter, "det är kunskapen om rutinerna som generellt sätt behövs förbättras." Att alla vet om vilka rutiner som gäller är viktigt för alla medarbetare, oavsett arbetsuppgifter. Vidare ger övning färdighet och utrymning bör övas minst en gång per år. Utrymning blir betydligt säkrare om informationsflödet till medarbetare blir bättre, det skadar alltså aldrig att uppdatera rutinerna och låta alla anställda få ta del av informationen.

2. Okunskap om var närmaste brandsläckare finns och hur den används. "Detta är något som märks tydligt vid inventering och rundturer av i stort sett alla verksamheter", säger Tony. "Det behövs generellt mer kunskap om vilka olika typer av brandsläckare som finns i verksamheter och hur de används." Här är utbildning och att få öva praktiskt en viktig byggsten. Kunskap i kombination med praktiska övningar gör att du känner dig tryggare i en nödsituation. Tony sammanfattar med att "nyckeln till framgång är kunskap som bäst förmedlas genom utbildning".

3. Blockering och placering av utrymningsvägar.
 Generellt har många inte koll på vad en utrymningsväg fyller för funktion. "Det händer att personal inte vet vart de ska ställa saker och använder utrymmet vid utrymningsvägen som lagerförvaring. Saker staplas på hög som är tänkt att vara där i stunden och sen blir det en permanent förvaring." Utrymningsvägar finns för att du ska kunna evakuera byggnaden vid nödsituation, är utrymningsvägen blockerad är det svårt för alla att komma ut säkert. Se till stå att utrymningsvägarna på din arbetsplats inte är blockerade.

Behöver din arbetsplats hjälp?
En av våra specialiteter är att konsultera och utbilda inom brandskydd för olika typer av verksamheter, allt från kyrkor till kommuner och större industrier. Här hittar du ett axplock av våra referenser.

Bonustips! Öva utrymning hemma
Vi gillar att prata om brandskydd på arbetsplatser, men självklart är det minst lika viktigt att se över sin hemmiljö. Finns det brandfilt och brandsläckare på väl placerade ställen (exempelvis köket) och vet alla i hushållet hur dessa ska användas?