Peter Sundqvist från Electrolux Professional med utmärkelsen "Årets Framtidsföretag" och EEFs styrelseordförande, Thomas Sundén.

Årets Framtidsföretag satsar på den gemensamma tvättstugan

Energieffektivitseringsföretagen (EEF) har utsett Electrolux Professional till ”Årets framtidsföretag 2021” för arbetet med att lyfta den gemensamma tvättstugan och alla dess fördelar.

Electrolux Professional har länge arbetat med att lyfta fördelarna med en gemensam tvättstuga i bostadshus, istället för tvättpelare i varje enskild lägenhet. Vinsterna med en sådan lösning är många, inte minst för miljön. Bolagets vision är att tvättstugan ska uppdateras till en mer modern lösning, en så kallad First Floor Lounge där grannar delar på flera resurser.

Nu uppmärksammas bolagets arbete och Electrolux Professional prisas som  "Årets Framitdsföretag" av EEF med följande motivering:

”Årets framtidsföretag har tagit ett nytt grepp på en över hundra år gammal idé. De vill se till att Sveriges bostäder delar på resurserna och frigör energi – genom attraktiva gemensamma lågenergiteknik-tvättstugor.

Electrolux Professional presenterar ett nytt tankesätt kring tvättstugan som en hållbar lösning och en del av en attraktiv mötesplats – en first floor lounge. Det skulle, förutom att spara tid, pengar och miljö, även ge huset en rad andra sociala mervärden som lockar. Cykelverkstad? Studie/arbets-platser? Gym? Bastu? Idéerna är ändlösa på vad man kan använda tiden till samtidigt som man tvättar hållbart.

Electrolux Professional får priset, årets framtidsföretag, för sitt nya sätt att angripa ett välkänt problem. De får priset för sina nytänkande idéer som ska leda till mer energi- och resurseffektiva bostadshus och främst för att de lyfter frågan kring det verkliga problemet – hur får vi människor att vilja ha gemensamma tvättstugor?”

Priset, som delades ut den 7 december under EEF’s traditionella glöggmingel, togs emot av Peter Sundqvist, försäljningschef för tvättstugor i flerbostadshus på Electrolux Professional.

Peter berättar: – Vi är enormt stolta och glada över att vårt arbete med den gemensamma tvättstugan uppmärksammas på detta sätt! Vi har en bra lösning idag och behöver inte vänta på något som eventuellt är bättre med ny teknik som ”kanske” kommer längre fram, utan vi kan skapa förändring här och nu idag.

Visionsbild på hur ett sk First Floor Lounge skulle kunna se ut.

Läs mer om fördelarna med en gemensam tvättstuga här