Eleonora Pippia, doktorand från The Research Hub by Electrolux Professional, är en av skaparna till SkyLines Plan-n-Save-funktion.

Electrolux Professionals kombiugn SkyLine hjälper kockar att optimera matlagningen med AI

Kockar och annan kökspersonal som använder Electrolux Professionals nya kombiugn SkyLine får hjälp med att optimera matlagningssekvenser tack vare en funktion som bygger på AI (Artificiell Intelligens). Plan-n-Save, som funktionen heter, berättar för kocken i vilken ordning som olika maträtter bör tillagas i syfte att optimera matlagningssekvensen så mycket som möjligt. Detta innebär i sin tur att matlagningen blir så tids- och energieffektiv som möjligt samtidigt som det sparar på energiförbrukningen. Plan-n-Save-funktionen är en algoritm baserad på Travelling Salesman Problem – ett riktigt matematiskt problem, och har skapats av experter och doktorander från The Research Hub by Electrolux Professional.

Eleonora Pippia är doktorand på The Research Hub by Electrolux Professional och en del av teamet som skapade SkyLines Plan-n-Save-funktion. Hon berättar att det kan jämföras med hur en bils GPS fungerar:

- Om du föreställer dig varje recept som en stad, bestämmer vår ugns GPS den bästa vägen att komma till slutdestinationen och berättar för kocken om den mest effektiva metoden att gå tillväga och resultatet kan vara upp till 10% energibesparing i slutet av processen” förklarar hon.

Läs hela artikeln om Plan-n-Save och AI på Electrolux Professionals hemsida:

Electrolux Professional är en ledande leverantör förenhets- och helhetslösningar inom storkök, dryck och professionell tvätt. Våra innovativa ocheffektiva lösningar är världsledande och hjälper våra kunder att få ett enklare arbetsliv och bli lönsamma på ett verkligt hållbart sätt. Med över 10 000 erfarna servicetekniker i över140 länder erbjuder vi våra kunder ett världsomspännande servicenätverk. År 2018 hade Electrolux Professional en global försäljning på 9 miljarderkronor och 3000 anställda. Mer information finns påhttps://professional.electrolux.se/