Svenska Kocklandslaget under gårdagens prisceremoni i Culinary World Cup 2022, Luxemburg. Foto: Per-Erik Berglund, Znapshot.

Svenskt VM-silver för Svenska Kocklandslaget

Efter månader av träning och förberedelser i Framtidens Kök tog det Svenska Kocklandslaget igår silver i Culinary World Cup, även kallat VM i matlagning 2022 i Luxemburg. En fantastisk insats som ännu en gång visar på Sveriges höga gastronomiska nivå och rykte.

Kocklandslaget gick in med en stark start där de redan i första tävlingsgrenen Varmkök (Nation Restaurant: Hot Kitchen) nådde guldplacering med sin 3-rätters meny. Denna gren åtföljdes sedan av tävlingsmomentet Chef’s Table där laget presenterade en avsmakningsmeny med fokus på svenska, lokala smaker och tekniker. Lagets tema för denna gren var ”Embrace”; ett sätt att hylla och lyfta det nära och fina samarbete de har med producenter, leverantörer och partners men även inom laget.

Under tävlingens prisceremoni som ägde rum i torsdags presenterades de slutgiltiga resultaten och Sverige belönades med en ärofylld silvermedalj. Guldet kneps av Schweiz och Norge fick brons. Det Svenska Juniorkocklandslaget kammade hem en fjärde plats.

- Vi är såklart besvikna att vi inte riktigt nådde hela vägen fram, siktet har varit inställt på att försvara vårt guld sen vi började träna ihop som lag. Vi hade tyvärr inte marginalerna på vår sida och det var en riktigt tight strid i toppen där Schweiz bjöd på tufft motstånd. Vi är dock väldigt tacksamma för det otroliga stöd vi upplevt från fans och familj både här på plats och hemifrån, otroligt mäktigt och något jag aldrig kommer att glömma, berättar Jens Ericsson, General Manager Kocklandslagen.

- Alla fantastiska aktörer runt omkring oss har verkligen varit en otroligt viktig del av vår resa. Det var detta vi ville lyfta med vårt tema Embrace, och även om det inte blev guld är jag grymt stolt över lagets prestationer under detta VM. Nu blickar vi framåt och laddar inför OS 2024!, berättar Marie Skogström, Coach för Kocklandslaget.

Ett stort grattis till det välförtjänta silvret önskar vi på Electrolux Professional!

Electrolux Professional är en av de ledande globala leverantörerna av storkök, dryck och tvätt för professionella användare. Våra innovativa produkter och världsomspännande servicenätverk gör det dagliga arbetet för våra kunder enklare, mer lönsamt och verkligt hållbart varje dag. Våra lösningar och produkter tillverkas i 12 fabriker i sju länder och säljs i mer än 110 länder. År 2019 hade Electrolux Professional en global försäljning på 9,3 miljarder kronor och ca 3 600 anställda.

I Sverige har Electrolux Professional ca 600 medarbetare som arbetar på våra kontor i Stockholm och Göteborg, inom försäljning, service samt i fabriken i Ljungby där våra tvättmaskiner tillverkas.

Mer information om Electrolux Professional finns på www.electroluxprofessional.com/corporate