Maja Sjögren i Ekot 17:45: ”Läget är kritiskt för Sveriges elever”

Förbundsordförande Maja Sjögren är idag med i Ekot 17.45 för att kommentera en ny kartläggning av ungas psykiska hälsa och ohälsa. Det är Folkhälsomyndigheten och Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor (MUCF) som står bakom kartlägganingen som lanserades idag 2 juni. Även vid lanseringen var Maja på plats och delade med sig av elevers upplevelser och erfarenheter av psykisk hälsa, tillsammans med bland annat Folkhälsomyndighetens generaldirektör Karin Tegmark Wisell och rapportens författare.

- Vi behöver resurser, vi behöver en fungerande elevhälsa, vi behöver integrera utbildning om elevers psykiska hälsa i skolan. Man prioritera inte det, säger Maja i Ekot. Hon fortsätter och säger att:

- Resurser behöver läggas på elevhälsan, och skolan behöver utbilda sin personal. Elevernas riksförbund vill se ett maxtak på antal elever per elevhälsopersonal. Vi måste förkorta köerna till bup, men också se till att det finns kommunikation kring var man som ung ska vända sig.

Läs hela rapporten här.

Lyssna på Ekot 17:45 här. (Inslaget är från 06.30).

• elever
  • elevinflytande