“Det ska bli skönt att elever och lärare är på samma nivå”

Diskriminering, elevinflytande och arbetsmiljön står på agendan idag när Hedda Wisingskolan får besök av Elevernas riksförbund. "Min förhoppning är att Demokratiforum kan bidra till en ökad förståelse för varandra", säger Cecilia Samuelsson, ordförande för Hedda Wisingskolans elevråd.

I en skräddarsydd workshop kommer elever, lärare och skolpersonal på Hedda Wisingskolan idag samtala om ämnen som oftast inte får utrymme i skolan. Elevernas riksförbund är nämligen på besök med projektet Demokratiforum. Cecilia Samuelsson är ordförande för Hedda Wisingskolans elevråd, och berättar att engagemanget inför dagens besök är stort.
– En anledning till de höga förväntningarna inför dagen tror jag är att elever tycker det ska bli skönt att elever och lärare är på samma nivå.

Cecilias förhoppning är att dialogen mellan eleverna och de vuxna kan landa i en ökad förståelse för varandra. Hon tycker också att det ska bli kul att se hur elever som inte riktigt känner varandra kan samarbeta tillsammans. Även Johanna Larsson Stenquist, projektledare för Demokratiforum, delar denna uppfattning: .
– Vår förhoppning är att de elever som genomför Demokratiforum ska få möjlighet att prata om utmaningar på skolan, känna sig inkluderade och känna egenmakt att själva påverka sin skolmiljö.

Vidare berättar Johanna att projektet genomförts i 6 skolor hittills runt om i landet, och att hon ser ett stort behov av att prata om elevers inflytande och rättigheter.
– Det finns ofta ett stort engagemang, men saknas verktyg. Vi hoppas därför att Demokratiforum kan bidra som vägledning, både under workshopen men också efter när skolorna får anpassade uppföljningsövningar utifrån behov.

Ordförande Cecilia avslutar med att säga:
    – Jag hoppas att Demokratiforum hjälper till med att elever känner att man kan vara med och påverka.

Faktaruta: Demokratiforum är ett treårigt projekt finansierat av Allmänna arvsfonden, och genomförs avgiftsfritt för skolorna. Genom bland annat interaktiva workshops på skolor syftar projektet till att ge verktyg och tillfällen för elever, lärare och skolpersonal att samtala om ämnen som exempelvis diskriminering, kränkningar, elevinflytande samt den fysiska- och psykosociala arbetsmiljön.

• barns rättigheter
    • elever
    • elevinflytande
    • pressmeddelande
    • skola
    • skolpolitik
    • undervisning
    • utbildning
    • demokrati
    • härnösand

• Västernorrland

Elevernas riksförbund är en organisation av och för elever. Vi arbetar för en bättre och mer demokratisk skola.

2021 bytte vi namn till Elevernas riksförbund, tidigare hette vi Sveriges elevråd - SVEA.

Maja Sjögren

Presskontakt Förbundsordförande 070-718 88 01