Var är eleverna, Lotta Edholm och Mats Persson?

På dagens pressträff presenterade utbildningsminister Mats Persson och skolminister Lotta Edholm en reformagenda för Sverige och svensk skola inom ramen för Samarbetsprojekt Skolan i Tidöavtalet.

Reformagendan syftar till att höja statusen på läraryrket, vilket vi på Elevernas riksförbund anser är en avgörande åtgärd för att lösa lärarbristen. Lärarbristen är ett stort problem som påverkar alla delar i svensk skola, såväl personal som elever. Elever får inte glömmas bort när vi diskuterar frågan om lärarbristen.

Det är däremot ett mysterium hur den nya regeringens reform lyckas prata om en “en stor reformagenda för Sverige och svensk skola” utan att inkludera elevers behov och perspektiv. Avsaknaden av elevperspektivet i reformens lösningar är anmärkningsvärda. Detta återspeglas även i expertrådet som ska tillsättas. Rådet består av representanter från alla aktörer som verkar inom skolan- förutom eleverna, som faktiskt utgör den största gruppen i svensk skola.

Elevernas riksförbund står till förfogande för att bidra med det perspektiv som saknas i expertrådet: elevperspektivet.

• lotta edholm
  • pressmeddelande
  • elevinflytande
  • mats persson
  • skolreform
  • pressträff
  • utbildningsdepartementet
  • skolpolitik
  • lärarbristen
  • tidöavtalet

Elevernas riksförbund är en organisation av och för elever. Vi arbetar för en bättre och mer demokratisk skola.

2021 bytte vi namn till Elevernas riksförbund, tidigare hette vi Sveriges elevråd - SVEA.

Maja Sjögren

Presskontakt Förbundsordförande 070-718 88 01