Tips och råd inför köpet av diskmaskin

För många betyder en diskmaskin lugn i hemmet. Det är den som ser till att köksbänken syns ibland, och det är den som ser till att du har glas och koppar i skåpen. Som med de allra flesta större investeringar är det mycket man ska ta hänsyn till när man ska köpa en ny diskmaskin. David Rönngård, Elgigantens försäljningschef för vitvaror, har tipsen om hur du ska tänka för att ditt köp ska bli lyckat.

Det första du måste bestämma är hur många kuvert du vill kunna diska samtidigt. Ett kuvert innebär en tallrik, ett glas och tillhörande bestick. Har man ett stort hushåll behöver man alltså en större maskin än om man är en eller två.

- För mindre hushåll och små bostäder är plats ofta en väldigt viktig faktor för vilken diskmaskin man ska välja. En bänkdiskmaskin rymmer ca 4–6 kuvert och tar därmed bort det som en eller två personer behöver få diskat under en dag, är man ett större hushåll kan en bänkdiskmaskin däremot bli för liten för den dagliga disken, säger David Rönngård.

När du bestämt storleken på maskinen måste du besluta dig om hur du föredrar att förvara dina bestick. Du kan antingen ha en bestickkorg eller en besticklåda högst upp i maskinen.

- Har du många höga glas kan det vara smart att ha bestickkorg, en besticklåda stjäl nämligen plats på höjden i den övre hyllan. En besticklåda kan däremot vara smidigare eftersom den nedersta hyllan blir mer platseffektiv, tipsar David Rönngård.

Diskmaskinens front

En diskmaskin kan vara integrerad i ditt kök, vilket innebär att den har samma front som resten av ditt kök. Det betyder att du faktiskt inte ser vad som är ett vanligt skåp – och vad som är en diskmaskin. Skärmen är gömd i toppen av dörren och många sådana diskmaskiner är utrustade med belysning som lyser ner mot golvet eller på fronten så att du vet om programmet är färdigt eller om den fortfarande körs. Vill du ha en vanlig panel på din diskmaskin kan du välja en halvintegrerad variant, då syns bara den översta panelen. Det vanligaste är däremot att ha en diskmaskin där fronten ser ut precis som den gör i butik.

- Till skillnad från en integrerad diskmaskin blir den här varianten inte en sömlös del av köket, däremot finns det flera varianter av fronter att välja mellan. Säger David Rönngård.

Installation av diskmaskin

Det är viktigt att tänka på att försäkringsbolag kräver att installationer i kök och badrum ska vara fackmannamässigt utförda, vilket beror på att vattenskador kan leda till omfattande renoveringskostnader. Under förutsättning att el, kallvatten och avlopp är framdraget av en behörig fackman tillåter försäkringsbolagen i regel att man installerar en diskmaskin själv.

- Om el, kallvatten och avlopp är framdraget, vilket det förmodligen är om du tidigare haft en diskmaskin i köket, så är det fritt fram att installera din nya maskin. Men kom ihåg att stänga av vattnet innan du påbörjar installationen. Avstängningskranen brukar antingen finnas under diskbänken eller bredvid blandaren, säger David.

Vill du ha konkreta tips på hur man installerar en diskmaskin på egen hand? Tryck här!

Något man inte ska glömma att införskaffa till sin nya diskmaskin är ett läckageskydd, man kan nästan kalla det för en osynlig försäkring. Ett läckageskydd är en tunn plastplatta med upphöjda kanter som gör att vattnet från en läcka rinner ut framför diskmaskinen så att du upptäcker det innan det blir en dyr skada.

När din nya diskmaskin är på plats

Diskmaskiner har ofta ett slags Stålmannen-S på displayen. När den lyser så är det dags att fylla på salt i maskinen. Saltet motverkar att det bildas kalkavlagringar i diskmaskinen som gör disken fläckig. Diskmaskinen ska däremot inte ha samma salt som du använder när du lagar mat, utan ett diskmaskinssalt.

- Saltet är extra viktigt för dig som bor i områden med hårt vatten, men alla maskiner behöver en omgång med diskmaskinssalt då och då. Saltet tar nämligen bort kalkrester i din maskin och kommer förbättra effekten och förlänga livstiden. Och inte nog med det, efter att du tillsatt salt känns diskmaskinen som ny! Säger David Rönngård.

När du använt din nya maskin ett tag kan det börja luktar illa från din diskmaskin och du kanske märker att disken inte blir helt ren. Över tid så lagras fett och kalk i alla viktiga delar i diskmaskinen. Det är omöjligt att se det och det enda sätter att försäkra sig om att det försvinner är att regelbundet rensa din diskmaskin för att slippa lukten. Det gör du enklast genom att använda diskmaskinsrengöring som tvättar filter, spolarmar, rör och vattenpump.

• Detaljhandel