Använder du för mycket tvättmedel?

Visste du att överdosering av tvättmedel kan leda till allergier, sur lukt från tvättmaskinen och att kläderna slits snabbare?

Hur mycket tvättmedel bör du använda när du tvättar kläder? Den frågan är det faktiskt många av oss som inte vet svaret på.

–Svenskarna använder för mycket tvättmedel till tvättmaskinen generellt sett. De nya tvättmedlen är väldigt koncentrerade, men många använder ändå lika mycket tvättmedel som de alltid gjort. I tillägg vill många av oss vara på den säkra sidan och häller därför i lite mer än nödvändigt, säger Joakim Lindberg, Försäljningschef för Vitvaror på Elgiganten.

Han säger att kläderna på inget sätt blir renare av att använda för mycket tvättmedel. Tvärt om.

–Det som händer är att tvättmedelsrester blir kvar i kläderna. Det är dessutom inte speciellt miljövänligt att använda mer medel än rekommenderat eftersom det ändå åker ut med sköljvattnet, säger Lindberg.

Majoriteten av svenskarna har så kallat mjukt vatten som innehåller mindre kalk än i andra länder. Ju mindre kalk det är i vattnet desto mindre tvättmedeln behöver man använda.

Lindberg råder människor att följa doseringen på förpackningen och ha det som riktlinje för hur mycket pulver man använder.

Ny maskiner gör jobbet åt dig

Ett annat alternativ är att låta tvättmaskinen sköta doseringsjobbet åt dig.

–Många av de nya tvättmaskinerna kommer med lösningar som automatiskt doserar rätt mängd tvättmedel. Färska tal visar att du med tvättmaskinens hjälp kan minska tvättmedelförbrukningen med upp till 30 procent jämfört med att du gjort det själv, säger Joakim Lindberg.

Han lyfter fram flera fördelar med att använda rätt mängd tvättmedel.

–Tvättcykeln tar kortare tid och det sparar man både vatten och ström på. Dessutom blir kläderna mer slitna av att tvättas längre än nödvändigt. En annan aspekt är att överflödigt tvättmedel blir kvar i maskinen, vilket innebär att det börjar lukta surt efter en tid, säger Joakim.

Det finns speciella rengöringsmedel som på ett effektivt sätt rengör tvättmaskinen från smuts, avlagringar och bakterier och som gör att maskinen inte kommer att lukta surt. För bästa resultat bör de användas regelbundet.

Tvättmedelsrester i kläderna är också något man vill undgå. Parfymerat tvättmedel kan irritera människor med känslig hud och allergier. Det kan också leda till hudproblem och allergier hos såna som inte haft problem med detta tidigare.

• el-giganten
  • tvättmaskin
  • tvättmedel
  • självdosering
  • självdoserande
  • joakim lindberg
  • tips
  • konsument

Elgiganten är en av Sveriges ledande varuhuskedjor inom hemelektronik och vitvaror och är ett av de bolag som omsätter mest inom detaljhandeln.

Elgiganten etablerades i Sverige 1994 och har i dag över 3.000 anställda och 78 varuhus. Elkjøp-koncernen ägs av brittiska Dixons Carphone Plc.

Elkjøp-koncernen, där Elgiganten ingår, är ett av Nordens största detalhandelsföretag, med verksamhet i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Island och på Färöarna. Räkenskapsåret 2014/2015 uppgick koncernens omsättning till 29,8 miljarder NOK.

I Norden finns totalt 390 varuhus och ca 10.000 medarbetare. Alla nordiska varuhus försörjs från det 100.000 kvm stora Nordiska Distributionscentret i Jönköping.