Elgiganten har Sveriges bästa marknadschef

Eddie Hernandez, marknadschef på Elgiganten, utsågs igår till Sveriges bästa marknadschef i kategorin ”Hemelektronik” av tidningen Resumé. Vinsten baseras på att Elgiganten är det varumärke som stärkts mest under perioden hösten 2013 till hösten 2014.

– Jag är mycket hedrad över utmärkelsen, säger Eddie Hernandez. Vi har haft en fantastisk resa under våra 20 år på den svenska marknaden där låga priser och brett sortiment har drivit vårt fokus och som gett oss en stark position på marknaden. Men med tiden har vi också utvecklat vår syn på kunden, vi har en ny vision som enbart handlar om kunden och drivs av ett mycket starkt kundfokus i vårt operativa arbete och som även påverkat vår kommunikation.

I juni lanserades Elgigantens nya logotype som inspirerats av det matematiska tecknet för ”större än” och som är en viktig symbol för Elgigantens fortsatta utveckling med kunden i fokus och i oktober lanserade Elgiganten sitt nya reklamkoncept för rörlig media, med animerade karaktärer som berättar om bra erbjudanden och saker som händer i varuhusen efter stängning.

– Vi kommer att fortsätta berätta om låga priser, bra produkter och erbjudanden eftersom vi vet att det är viktigt för kunderna, men på ett mer charmerande sätt än tidigare. Hela branschen har skrikit högt i många år och med det nya reklamkonceptet hoppas vi bli mer personliga i vår kommunikation, säger Eddie Hernandez.

Elgiganten har en positiv trend och hamnar allt högre upp i olika varumärkesmätningar. I september utsågs Elgiganten till det starkaste varumärket och vinnare i kategorin Hemelektronikkedjor vid Swedish Brand Award 2014, baserat på svar från över 5000 svenska respondenter. I början på oktober presenterades också rapporten ”Handelns hetaste kedjor och butiker 2014” som visar att konsumenterna rankar Elgiganten som de fjärde starkaste butiksvarumärket av 500 inom svensk detaljhandel i stort.

– Vår upplevelse är att det är ett långsiktigt och konsekvent förbättringsarbete med fokus på kunden som nu börjar ge resultat. Vi mäter kundnöjdheten dagligen och får stadigt bättre betyg. Vi har blivit bättre på att leva upp till och även överträffa kundernas förväntningar och det har stärkt vårt varumärke. Det visar att vi är på rätt väg och det känns otroligt motiverande, säger Eddie Hernandez.

Det här är tredje gången Eddie Hernandez tar emot utmärkelsen som årets marknadschef i kategorin ”Hemelektronik” från Resumé. Samma titel fick han 2010 och 2012.

Om tävlingen "Sveriges bästa marknadschefer"
Resumé mäter tillsammans med undersökningsföretagen Xtreme Nordic hur ett 100-tal varumärken utvecklats från hösten 2013 till hösten 2014. Vi mäter kundernas preferens att välja de varumärkena, men väger också in om det är ett tänkbart val och hur differentierat kunderna upplever varumärket utifrån ett antal varumärkesattribut. Vinnaren i respektive kategori är den som stärkt sitt varumärke mest utifrån varumärkets förutsättningar.

• marknadsföring
  • kommunikation
  • eddie hernandez
  • vinnare
  • pris
  • varumärke
  • kund
  • hemelektronik
  • el-giganten

Elgiganten är en av Sveriges ledande varuhuskedjor inom hemelektronik och vitvaror och är ett av de bolag som omsätter mest inom detaljhandeln.

Elkjøp-koncernen där Elgiganten ingår omsatte räkenskapsåret 2013/14 26,9 miljarder NOK med ett resultat på 1146 miljoner NOK. I Norden finns totalt 390 varuhus och ca 9000 medarbetare. Alla nordiska varuhus försörjs från det 100 000 kvm stora centrallagret i Jönköping.

Elgiganten etablerades i Sverige 1994 och har i dag över 3000 anställda och 77 varuhus. Elkjøp-koncernen ägs av brittiska Dixons Carphone Plc. För mer information:
http://www.elgiganten.se/, http://www.elkjop.no/, http://www.dixonscarphonegroup.com/