Elgiganten satsar i Avesta

Elgiganten fortsätter att investera i nya och moderna varuhus. Idag, tisdag den 22 mars invigs det nya varuhuset i Avesta, på ny adress med större butiksyta och ett utökat sortiment, köksutställning och supportcenter.– Moderniseringen av våra varuhus hänger tätt ihop med vår kundfokus, säger Niclas Eriksson, VD på Elgiganten.

– Genom att investera i moderna varuhus förhöjer vi upplevelsen och gör det enklare för kunderna att handla samtidigt som vi kan erbjuda ett ännu bredare utbud av produkter och tjänster, säger Niclas Eriksson, VD på Elgiganten.

Genom flytten kan Elgiganten anpassa sortimentet efter kundernas efterfrågan och även komplettera med nya produktkategorier. Den starka utvecklingen för Epoq-kök har lett till att köksutsällningar blivit är ett naturligt inslag i Elgigantens varuhus och så även i Avesta.

– Epoq-kök och service- och tjänstekonceptet KnowHow är två av våra starkast växande områden och det tar vi naturligtvis hänsyn till både när vi nyetablerar och bygger ut. Här gäller det att viga plats åt våra köksutställningar och erbjuda kompetent hjälp genom kökssäljare. Vi satsar också på att förbättra servicen och erbjuda kunderna hjälp med deras nya produkter genom etableringen av supportcenters med specialutbildad personal i varuhusen, säger Niclas Eriksson.

Elgiganten kan idag erbjuda 148 olika tjänster för att hjälpa kunderna i deras elektronikvardag. Allt fler kunder väljer att få sin nya produkt levererad och installerad i hemmet, efterfrågar hjälp att komma igång med sina nya produkter, önskar hjälp med olika molntjänster, överföring av data mellan olika enheter och mycket annat.

Tillsammans med fortlöpande utbildning för medarbetarna ska det säkerställa att Elgiganten på bästa sätt kan bistå kunderna med adekvat hjälp.

– Den snabba tekniska utvecklingen och komplexiteten i våra produkter har stärkt betydelsen för varuhusen med sin möjlighet till personlig hjälp och vägledning. Många kunder vill klämma och känna på produkten och prata med en expert innan man tar det slutgiltiga beslutet. Att investera i varuhusen är att investera i våra kunder och i framtiden, säger Niclas Eriksson.

Elgiganten Avesta invigs idag, tisdag den 22/3 på den nya adressen, vid Dalahästen Åsbo i Avesta.

• avesta
  • invigning
  • etablering
  • varuhus
  • hemelektronik
  • kök
  • epoq

Elgiganten är en av Sveriges ledande varuhuskedjor inom hemelektronik och vitvaror och är ett av de bolag som omsätter mest inom detaljhandeln.

Elgiganten etablerades i Sverige 1994 och har i dag över 3.000 anställda och 157 varuhus. Elkjøp-koncernen ägs av brittiska Dixons Carphone Plc.

Elkjøp-koncernen, där Elgiganten ingår, är ett av Nordens största detalhandelsföretag, med verksamhet i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Island och på Färöarna. Räkenskapsåret 2014/2015 uppgick koncernens omsättning till 29,8 miljarder NOK.

I Norden finns totalt 425 varuhus och ca 10.000 medarbetare. Alla nordiska varuhus försörjs från det 100.000 kvm stora Nordiska Distributionscentret i Jönköping.