Elgiganten prisat för bästa omnikanallösning

Vid årets upplaga av Retail Techonlogy Awards i Düsseldorf, Tyskland, utsågs Elgiganten till "Best Omnichannel Solution 2016".

Juryns motiveringen till vinsten är övergången till nya system för hantering av all produktinformation vilket lett till en förbättrad och mer konsekvent kundupplevelse över alla säljkanaler samt nöjdare kunder.

– Det är otroligt roligt att vi vinner just det här priset. Det är det här vi strävar efter varje dag - att ge våra kunder den bästa upplevelsen, oavsett hur de väljer att handla hos oss och den här utmärkelsen är en härlig bekräftelse på att vi är på rätt väg, säger Niclas Eriksson, VD för Elgiganten.

– Men den största vinsten med övergången till de nya systemen är framför allt att det gjort det möjligt för oss att ändra fokus, från försäljning av produkter till att erbjuda kunderna den bästa köpupplevelsen oavsett vilken kanal de väljer, fortsätter Niclas Eriksson.

Retail Techonlogy Awards(RETA) genomförs varje år. EHI (European scientific institute for retail and commerce) står bakom priset och juryn består av representanter för näringslivet, universitet och forskningsinstitutioner. Vinnaren är den aktör som erbjuder sina kunder den bästa och mest innovativa IT-lösningen.

I år valdes alltså Elgiganten till vinnare i kategorin ”Best Omnichannel Solution 2016».Orsaken till att vinsten är övergångent till PIM, Data Quality og Power Center, dvs de system som hanterar Elgigantens produktinformation.

–De nya systemen gör det väldigt enkelt att automatisera och validera all produktinformation från leverantörerna. Vi får produkterna färdiga för försäljning mycket snabbare och med högre kvalitet på informationen. Det underlättar för våra kunder och ger en mer konsekvent upplevelse oavsett vilken kanal de väljer, säger Niclas Eriksson.

Juryns motivering till vinsten
Genom övergången till ny IT-lösning har Elgiganten uppnått:

• Ökad precision i produktinformationen på elgiganten.se, vilket har resulterat i färre kundfrågor och returer.
  • Förbättrad och mer konsekvent kundupplevelse över alla kanaler, från butik till direktreklam och butik etc
  • Reducerad TTM (time to market) med 60 procent genom att minska tidsåtgången för att lägga in produktinformation från flera timmar till endast några få minuter.
  • Reducering av dubbletter eller felaktiga produkter på nätet till följd av felinformation med 20 procent
  • Ökad effektivitet vid uppladdning av produkter och bättre möjligheter att upprätthålla produktinformationen i försäljningskanaler som webb, mobil och butik
  • Ökad effektivitet av produkten på ombordstigning och bättre möjligheter att upprätthålla försäljningskanaler såsom webb, mobil och i butik med produktinformation.
  • Ersatt manuella processer med automatiska -postkampanjer.

• kundupplevelse
  • vinnare
  • awards
  • reta
  • flerkanalslösning
  • kund
  • omnichannel

Elgiganten är en av Sveriges ledande varuhuskedjor inom hemelektronik och vitvaror och är ett av de bolag som omsätter mest inom detaljhandeln.

Elgiganten etablerades i Sverige 1994 och har i dag över 3.000 anställda och 157 varuhus. Elkjøp-koncernen ägs av brittiska Dixons Carphone Plc.

Elkjøp-koncernen, där Elgiganten ingår, är ett av Nordens största detalhandelsföretag, med verksamhet i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Island och på Färöarna. Räkenskapsåret 2014/2015 uppgick koncernens omsättning till 29,8 miljarder NOK.

I Norden finns totalt 425 varuhus och ca 10.000 medarbetare. Alla nordiska varuhus försörjs från det 100.000 kvm stora Nordiska Distributionscentret i Jönköping.