Elgiganten satsar rekordbelopp på teambuilding och utbildning

Under de kommande veckorna kommer fler än 5 000 Elgiganten-anställda att delta på Campus, som är Nordens största elektronikmässa där utbildning, kurser och teambuilding står på agendan. Mässan går av stapeln i Oslo och pågår i fyra veckor från 18e maj till 9e juni.

Efter ett tvåårigt pandemiuppehåll är Campus tillbaka, Elgigantens egna elektronikmässa på Gardermoen där anställda från de fyra nordiska länderna kommer för att bygga företagskultur och få kunskap om ny teknik, produktnyheter och möjligheter. Arrangemanget pågår i fyra veckor och har omkring 5000 anställda på plats under veckorna. Varje år investeras det mer än 60 miljoner kronor till produktutbildningar för anställda inom Elgiganten, och mycket av detta sker på Campus.

– För att kunna hjälpa våra kunder att få ut mer av tekniken i vardagen och göra rätt val behöver våra duktiga säljare gedigen insikt i produkterna vi säljer och vilka möjligheter som finns för att få ut så mycket som möjligt ur varje produkt. Campus är ett mycket populärt och engagerande evenemang bland våra teknikintresserade medarbetare, både som en arena för utbildning men också för att träffa kollegor från andra länder och få nätverka. Det är en värdefull investering för oss, säger Andreas Hutter, Training Manager på Elgiganten.

Utbildning inom teknik och produktnyheter

Under Campus får medarbetarna chansen att testa på och lära sig det senaste inom elektronik och alla nya lösningar innan det kommer ut i hyllorna. Mässan erbjuder mer än 1100 kvadratmeters yta av produkter och cirka 150 av de viktigaste leverantörerna står för montrar och kurser.

– Utöver de kunskaper som inhämtats genom samtal och testning av ny teknik har vi ett 50-tal olika klassrumsutbildningar och elva olika individuella kurser att välja mellan. Men Campus är inte bara lärorikt, det är också väldigt roligt. Det finns gott om tid för att ta en kopp kaffe och få en pratstund med sina nordiska kollegor. Dessutom är kvällarna är fyllda med festligheter där man får chansen att umgås i mer avslappnande former, säger Andreas Hutter.

Elgigantens digitala utbildningsplattform Academy erbjuder också långt över 400 tillgängliga utbildningar för varje anställd, och mer än 60 000 interna utbildningar genomförs varje år.

– Med Academy kan man följa sin egna utveckling och få en full överblick över vad som krävs för att ta nästa steget i sin karriär. Vi vill ge våra medarbetare förutsättning att bygga kunskap och att de ska få utveckling inom organisationen, säger Ann-Charlott Strandberg, Learning Manager i Elgiganten.

Elgiganten Campus kommer att äga rum från 18e maj till 9e juni på Gardermoen i Oslo.

• medarbetare
  • evenemang
  • företag
  • hemelekronik
  • livsstil
  • fritid
  • teknik
  • mässa

Elgiganten är Sveriges ledande återförsäljare av hemelektronik, vitvaror samt kök och är ett av de bolag som omsätter mest inom detaljhandeln. 2018 utsågs Elgiganten till ”Årets Butikskedja” vid handelsgalan Retail Award som arrangeras av Svensk Handel. Två år senare, 2020, utsågs de till "Årets Arbetsgivare" på samma gala.

Elgiganten etablerades i Sverige 1994 och har i dag närmare 3,200 anställda samt 176 butiker och varuhus. Här ingår även Elgiganten Phonehouse-butikerna som finns i stadskärnor och gallerior över hela landet.

Elkjøp-koncernen, där Elgiganten ingår, är ett av Nordens största detaljhandelsföretag, med verksamhet i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Island, Grönland och Färöarna. Räkenskapsåret 2019/2020 uppgick koncernens omsättning till 41,8 miljarder NOK. I Norden finns det totalt 415 varuhus och ca 11,000 medarbetare. Samtliga varuhus i Norden får sina produkter från det 107.000 kvm stora Nordiska Distributionscentret i Jönköping.

Elkjøp-koncernen ägs av brittiska Currys Plc - en av Europas största återförsäljare av hemelektronik.

Elgiganten.se, Elkjop.no eller Currys.co.uk