Elgiganten tar världens största shoppingdag till Sverige

Nu kommer Singles Day till Elgiganten och Sverige. Singles Day kommer ursprungligen från Kina och har på kort tid vuxit till att bli världens största shoppingdag – till och med större än Black Friday. På lördag, den 11 november, är det dags för storslagen Singles Day-premiär hos Elgiganten. – Singles Day kommer att bli lika stor som Black Friday, säger Niclas Eriksson, VD på Elgiganten.

Singles Day infaller alltid den 11 november och är världens största shoppingdag. Fenomenet startade i Kina på 90-talet och har gått från att vara en dag då man firar alla singlar till att bli en dag där man unnar sig själv något extra, oavsett relationsstatus. Den närmaste explosionsartade tillväxten för Singles Day har gjort att dagen har spridit sig långt utanför Kinas gränser. Nu kommer Singles Day till Sverige.

– Som marknadsledare är det viktigt att lyssna till kundernas önskemål och driva nya trender. Vi var först ut med att köra Black Friday som blivit en formidabel succé. På bara fem år har Black Friday gått från att vara en helt ny och okänd företeelse till att bli Sveriges största handelsdag. Vi tror att Singles Day kommer att bli lika stort, säger Niclas Eriksson, VD på Elgiganten.

Singles Day infaller på lördagen den 11 november klockan 10:00 i samtliga Elgiganten och Elgiganten PhoneHouse-butiker samt i nätbutiken. Redan idag, måndag, presenteras alla erbjudanden som kommer att gälla den under dagen.

– Vi vill fortsätta vara svenskarnas förstaval när de ska handla vitvaror och hemelektronik och följer de globala trender som råder och inte bara svenska handelsmönster. Singles Day blir startskottet för den mest intensiva perioden under hela året med både Black Friday och julhandeln runt hörnet. Våra produkter är otroligt viktiga för människor idag, så vi förväntar oss en riktig hög kundtillströmning och omsättning, säger Niclas Eriksson.