Elgigantens julfond bidrar till en varmare jul för barnen

Julen ska vara en högtid som förknippas med värme och kärlek, men långt ifrån alla ser fram emot julen. I år kommer Elgigantens Julfond att stötta barnrättsorganisationen Maskrosbarn och IB Läxhjälpen samt 26 lokala organisationer över hela landet som Elgigantens 3 200 medarbetare valt ut och som kommer att få julklappar och produkter – för en varmare jul och en bättre tillvaro.

Elgiganten vill att alla ska kunna ta del av den moderna teknikens fantastiska värld, med alla praktiska fördelar, glädje och gemenskap den ger.

– Därför har vi startat Elgigantens Julfond. Här får våra 3200 medarbetare nominera lokala initiativ eller organisationer som vi donerar förstklassig hemelektronik till, just för att fler ska inkluderas. Det kan vara allt från spelkonsoler till barnsjukhus till julklappar som delas ut till bättre behövande via stadsmissionen och Giving People. I år har våra anställda valt ut 26 lokala organisationer som vi skänker produkter till, säger Niclas Eriksson, VD på Elgiganten.

Hjälpen riktas framför allt till barn som på grund av sjukdom eller tuffa hemförhållanden har sämre förutsättningar än andra att ta del av ny teknik eller som är i en situation där tekniken kan underlätta och göra tillvaron både enklare och roligare. I förlängningen handlar det inte enbart om julklappar och produkter, utan om digital inkludering.

– Har du inte tillgång till dator eller mobiltelefon idag så hamnar du per automatik i ett utanförskap. Du kan inte vara delaktig i den digitala världen, kan inte följa med i barnets lärande på skolwebben och har svårt att ta kontakt med både myndigheter och vårdinstanser. Även för barnen sker en stor del av det sociala umgänget via sociala medier i digitala kanaler. Utan telefon, surfplatta, dator och spelkonsol hamnar du i ett digitalt utanförskap som faktiskt påverkar hela familjer negativt, säger Niclas Eriksson.

Förutom stöd i form av produkter har medarbetarna, på eget initiativ, möjlighet att välja bort sin julklapp från Elgiganten, till förmån för ett gemensamt ändamål i julfonden. I år har Elgiganten valt att det ska gå till Maskrosbarn och deras arbete för barns rätt till en trygg uppväxt. Niclas Eriksson lovordar medarbetarnas engagemang.

– Vårt mål är att göra samhället lite mänskligare, lite varmare. Vi kan inte göra allt, men vi kan göra något. I Elgigantens Julfond är samtliga anställda delaktiga och bidrar till att vi kan glädja och göra en liten förbättring för de som har de tufft. I år har engagemanget varit större än någonsin, aldrig tidigare har vi fått in så många förfrågningar om organisationer över hela landet som medarbetarna vill hjälpa. Det här är vårt sätt att ge tillbaka till alla kunder vi möter under året. Allt för att flera ska få en bättre jul och tillvaro, säger Niclas Eriksson.

Arbetet med Elgigantens julfond kommer att fortsätta in i nästa år, med fortsatt engagemang i IB Läxhjälpen samt barnrättsorganisationen Maskrosbarns verksamheter.