Nu kan du få hjälp att skaffa vaccinationsbevis hos Elgiganten

I samband med regeringens införande av vaccinationsbevis vid större offentliga tillställningar inomhus erbjuder Elgiganten hjälp att skaffa digitala vaccinationsbevis. För den som önskar teknisk stöttning går det att få kostnadsfritt i alla Elgigantens varuhus och butiker från och med den 1 december.

– För en tekniskt ovan användare kan tröskeln att skaffa ett digitalt vaccinationsbevis kännas hög. Vi vill hjälpa till så att alla har möjlighet att vara delaktiga i samhället och erbjuder därför alla som vill hjälp med att skaffa sitt digitala vaccinationsbevis, säger Niclas Eriksson vd på Elgiganten.

Hjälpen att skaffa vaccinationsbevis är utan kostnad och erbjuds i alla Elgigantens 175 varuhus och butiker.

Den digitala utvecklingen har på många sätt varit till stor hjälp under pandemin och möjliggjort en ny sorts vardag även efter att restriktionerna lättades den 29 september. Däremot visar Elgigantens årliga undersökning att alla inte har lyckats följa med i övergången till det nya digitala samhället. I årets undersökning uppgav 19 procent fler att de har svårare att hänga med i den tekniska utvecklingen jämfört med för fem år sedan. Även Internetstiftelsens senaste årsrapport visar på samma utveckling.

– Vi märker att den digitala klyftan växer och stora grupper har haft svårt att hänga med i den snabba tekniska utvecklingen. Många, speciellt äldre, har varit väldigt avskilda under pandemin och vi vill inte att skaffandet av vaccinationsbevis ska bli ännu en faktor som bidrar till utanförskap, säger Niclas Eriksson vd Elgiganten.

Att beställa vaccinationsbevis tar enbart några minuter för en van användare av teknik och e-legitimation. För den ovane användaren kan en manuell beställning av vaccinationsbevis kännas lockande. Det tar dock längre tid att beställa vaccinationsbevis utan e-legitimation eftersom fler manuella moment krävs för att säkerställa att vaccinationsbeviset hamnar hos rätt person. Det flaggas dessutom redan nu för att väntetiderna kan bli ännu längre när vaccinationsbeviset börjar användas nationellt.

Men för att Elgiganten ska kunna hjälpa dig att skaffa vaccinationsbevis behöver du ha e-legitimation. Om du saknar e-legitimation kan du först vända dig till din bank för att sedan få hjälp av Elgiganten.

Regeringens beslut att införa vaccinationsbevis har till syfte att minska smittspridningen och samtidigt kunna möjliggöra större publik på exempelvis teatrar eller idrottsarenor. Om anordnaren av allmänna sammankomster och offentliga tillställningar väljer att kräva vaccinationsbevis behöver de inte beakta de deltagarbegränsningar för allmänna sammankomster och offentliga tillställningar som hålls inomhus med fler än 100 deltagare. Anordnaren ska verifiera vaccinationsbevisets äkthet och kräva legitimation vid inpassering.

• medarbetare
      • vaccinationsbevis
      • niclas eriksson

Elgiganten är Sveriges ledande återförsäljare av hemelektronik, vitvaror samt kök och är ett av de bolag som omsätter mest inom detaljhandeln. 2018 utsågs Elgiganten till ”Årets Butikskedja” vid handelsgalan Retail Award som arrangeras av Svensk Handel. Två år senare, 2020, utsågs de till "Årets Arbetsgivare" på samma gala.

Elgiganten etablerades i Sverige 1994 och har i dag närmare 3,200 anställda samt 176 butiker och varuhus. Här ingår även Elgiganten Phonehouse-butikerna som finns i stadskärnor och gallerior över hela landet.

Elkjøp-koncernen, där Elgiganten ingår, är ett av Nordens största detaljhandelsföretag, med verksamhet i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Island, Grönland och Färöarna. Räkenskapsåret 2019/2020 uppgick koncernens omsättning till 41,8 miljarder NOK. I Norden finns det totalt 415 varuhus och ca 11,000 medarbetare. Samtliga varuhus i Norden får sina produkter från det 107.000 kvm stora Nordiska Distributionscentret i Jönköping.

Elkjøp-koncernen ägs av brittiska Currys Plc - en av Europas största återförsäljare av hemelektronik.

Elgiganten.se, Elkjop.no eller Currys.co.uk