Pressinbjudan: Elgiganten ställer ut konstverk av elektronikavfall på DreamHack Winter

Välkommen till avtäckningen av unikt konstverk från elektronikavfall som ställs ut på DreamHack Winter, den 24 och 27 november på Elmia i Jönköping.

Miljontals elektronikprodukter ligger och dammar i svenska hem – men återvinns inte trots att de inte längre används. För att belysa värdet av återanvändning och återvinning har Elgiganten tagit fram ett konstverk av elektronikavfall tillsammans med konstnärerna Max Næss och Ida Mollan, Cuteshitkids. Konstverket ställs ut i samband med invigningen av DreamHack Winter den 24 november på Elmia i Jönköping.

• Datum: 24 till 27 november 2022
  • Plats: Elmia, Jönköping
  • Adress: Elmiavägen 15, 554 54 Jönköping
  • Vill du göra förhandsreportage eller boka en intervjutid? Kontakta linnea.cederquist@giganten.se, eller ring +46 701 803 269.

• gaming
  • invigning

Elgiganten är Sveriges ledande återförsäljare av hemelektronik, vitvaror samt kök och är ett av de bolag som omsätter mest inom detaljhandeln. 2018 utsågs Elgiganten till ”Årets Butikskedja” vid handelsgalan Retail Award som arrangeras av Svensk Handel. Två år senare, 2020, utsågs de till "Årets Arbetsgivare" på samma gala.

Elgiganten etablerades i Sverige 1994 och har i dag närmare 3,200 anställda samt 176 butiker och varuhus. Här ingår även Elgiganten Phonehouse-butikerna som finns i stadskärnor och gallerior över hela landet.

Elkjøp-koncernen, där Elgiganten ingår, är ett av Nordens största detaljhandelsföretag, med verksamhet i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Island, Grönland och Färöarna. Räkenskapsåret 2019/2020 uppgick koncernens omsättning till 41,8 miljarder NOK. I Norden finns det totalt 415 varuhus och ca 11,000 medarbetare. Samtliga varuhus i Norden får sina produkter från det 107.000 kvm stora Nordiska Distributionscentret i Jönköping.

Elkjøp-koncernen ägs av brittiska Currys Plc - en av Europas största återförsäljare av hemelektronik.

Elgiganten.se, Elkjop.no eller Currys.co.uk