Surfplattan konkurrerar ut kokboken

Sex av tio svenskar väljer nätet före kokboken när de ska söka efter recept.

Det är inte längre kokboken vi tittar i när vi står i köket och ska laga mat. Mobilen, surfplattan och datorn har blivit svenskarnas viktigaste källa till recept.

I en färsk undersökning svarar 61 procent av respondenterna att de hittar recepten på nätet när de ska laga mat. Endast 26 procent uppger att de har kokböcker som källa. Detta enligt en undersökning som YouGov gjort på uppdrag av Elgiganten.

Kvinnor är dessutom mer benägna än männen att söka sig till nätet. 66 procent av kvinnorna uppger att det är på nätet de hittar sina recept, medan motsvarande siffra för män är endast 56 procent.

De mest frekventa nätanvändarna återfinns inte helt överraskande i den yngre åldergruppen 18-34 år. Här vänder sig hela 72 procent till skärmen medan motsvarande siffra i åldersgruppen 55 år och äldre är endast 45 procent.

–  Undersökningen bekräftar det vi länge anat. Surfplattan och mobilen finns alltid nära till hands och en sökning på nätet ger snabbt resultat. Dessutom är det många som vill prova de rätter de sett i matprogram på TV och då är de sällan de kan hitta det i en kokbok utan måste surfa sig fram till det rätta receptet på nätet, säger Marjam Fooladi Produktchef för Epoq-kök på Elgiganten.

Surplatteanpassning pågår
Surfplattan börjar bli en självklarhet i svenska hem. I december 2013 ökade Elgigantens surfplatteförsäljning med 52 procent från redan höga nivåer och enligt Elektronikbranschen såldes 250.000 surfplattor totalt i Sverige under samma månad.

Med en surfplatta i snart när alla svenska hem börjar även köksproducenterna att anpassa sina produkter för kundernas nya behov. Epoq-kök från Elgiganten erbjuder bland annat möjlighet för strömuttag i köksbänken.

FAKTA

• 61 procent av respondenterna uppger att de hittar recepten på nätet (via surfplatta/dator/mobil) när de lagar mat i köket. 26 procent finner recepten i kokböcker och 13 procent via andra källor.
  • I åldersgruppen 18-34 år svarar 72 procent att de oftast hittar recepten på nätet. I gruppen 35-54 år är motsvarande siffra 65 procent och i åldern 55 år och äldre uppger 45 procent att nätet är deras viktigaste källa för recept.
  • 56 procent av männen svarar att de oftast hittar recepten på nätet medan 66 procent av kvinnorna söker sig till nätet när de står i köket och lagar mat.
  • Undersökningen har genomförts av YouGov på uppdrag av Elgiganten i mars 2014. Resultatet baseras på svar från 1008 kvinnor och män i åldrarna 18 år och uppåt, ett representativt urval sett till kön, ålder och region.

• recept
  • smartphone
  • elektronikbranschen
  • trend