Internationella Psoriasisdagen till ära – ny utbildningsfilm

Lördagen den 29 oktober är det Internationella Psoriasisdagen, World Psoriasis Day. Dagen manifesteras bland andra av Internationella Psoriasisförbundet (IFPA) som med hjälp av en ny animerad film vill bekämpa hinder av fördomar, stigmatisering och diskriminering för dem som lever med psoriasis i dag. Genom ett samarbete mellan IFPA och Lilly har filmen översatts till svenska.

Filmen berättar historien om Anna och Peter, som lider av psoriasis och psoriasisartrit. De är inte ensamma – över 125 miljoner människor världen över delar deras kamp. Omkring 300 000 personer i Sverige lever med psoriasis vilket gör den till en av våra vanligaste folksjukdomar. Mer än hälften av dem insjuknar innan 25 års ålder.

– Under de senaste åren har mycket hänt när det gäller opinionsbildning kring psoriasis. Med Världshälsoorganisationens resolution där psoriasis erkändes som en allvarlig kronisk inflammatorisk sjukdom samt en världsomfattande rapport har psoriasis satts på den globala agendan. Vi är därför bättre rustade än någonsin för att göra skillnad för människor med psoriasis. Nu vill vi ta det till nästa nivå. På World Psoriasis Day vill vi bekämpa fördomar, stigmatisering och diskriminering för att öka medvetenheten, förståelsen samt ingjuta hopp för dem som drabbas av psoriasis. Genom att riva barriärer hjälper vi dessa individer få tillgång till diagnos, behandling och förbättrad livskvalité, säger Lars Ettarp, President av IFPA.

Världshälsoorganisationens resolution från 2014 fastslog att psoriasis är en kronisk, icke smittsam, smärtsam, vanställande och handikappande sjukdom utan bot som kan medföra psykosociala konsekvenser. Många patienter med psoriasis upplever fördomar, stigmatisering och diskriminering vilket kan ha en negativ påverkan på deras dagliga liv. Många får felaktig eller fördröjd diagnos och otillräcklig tillgång till vård. Deras livskvalitet kan förbättras när de får tillgång till en korrekt diagnos med individuellt satta behandlingsmål.

– Tillgången till effektiv behandling är tyvärr bristfällig och varierar beroende på var man bor i Sverige. Många med psoriasis är missnöjda med sin behandling eller valt att vara helt utan, säger Anders Ljungberg, medicinsk rådgivare Lilly.

Internationella Psoriasisdagen

Lördagen den 29 oktober är det Internationella Psoriasisdagen, World Psoriasis Day. Med årets tema ”Breaking Barriers For People With Psoriasis” uppmärksammas dagen över hela världen. Detta för att öka medvetenheten samt förbättra förståelsen för hur många patienter med psoriasis upplever fördomar, stigmatisering och diskriminering i sin vardag. Dagligen möter människor med psoriasis enorma hinder i samhället, bland annat inom hälso- och sjukvården, på arbetet, i skolan och i sociala relationer. Detta leder till missade möjligheter i livet som kan förhindras.

Se filmen ”Riv barriärerna för människor med psoriasis” nedan:

För information om Internationella Psoriasisdagen och filmen, vänligen kontakta: Eva Corijn, Communications Manager IFPA Sverige, telefon 0707-495 820

För ytterligare information om Lilly vänligen kontakta: Carin Landsmer, External Affairs Director, Eli Lilly, telefon 08-737 88 00

SETLZ00030a