Studie i Lancet: Nya hjärtinfarkter kan undvikas

Patienter som fått en kraftig hjärtinfarkt löper stor risk att dö i en ny infarkt. Nu visar en stor internationell studie, publicerad idag i medicinska tidskriften The Lancet, att en ny medicinsk behandling kan minska riskerna markant - både på kort och lång sikt.

Studien visar att Lillys nya hjärtmedicin Efient® (prasugrel), som nyligen godkändes i EU, ökar överlevnaden och minskar risken för ny hjärtinfarkt för patienter med svåra akuta hjärtinfarkter (STEMI) som genomgått PCI-behandling (ballongvidgning) jämfört med dagens standardbehandling Plavix® (klopidogrel). En månad efter ingreppet löpte patienter som fått prasugrel 32 procent lägre risk att dö eller drabbas av ny infarkt. Efter drygt ett år var skillnaden 21 procent. I mätningen av förekomst av stenttrombos var skillnaden ännu större - efter 15 månader visade data att patienter som fått prasugrel löpte 42 procent lägre risk att drabbas än de som fått klopidogrel.

De lovande resultaten är från en fördefinierad subanalys på 3 534 STEMI-patienter som ingått i läkemedelföretaget Lillys stora kliniska studie TRITON-TIMI 38, som jämförde prasugrel med dagens standardbehandling klopidogrel. Subanalysen är den första stora studien som analyserat långtidseffekterna med prasugrel respektive klopidogrel av högriskpatienter som genomgått en oplanerad PCI-behandling efter en svår akut hjärtinfarkt.

- Resultaten visar klart att snabbare och effektivare trombocythämning med prasugrel än med klopidogrel minskar risken för återinsjuknande och ökar överlevnaden vid behandling av akut hjärtinfarkt med ballongvidgning och stent. Även om behandlingen verkar vara förenad med en något ökad risk för blödning kommer det säkert att bli ett tilltalande alternativ för att ytterligare förbättra resultaten vid behandling av patienter med stora hjärtinfarkter, säger professor Lars Wallentin vid Akademiska sjukhuset i Uppsala.

Ingen signifikant skillnad i förekomsten av allvarlig blödning

Resultaten för den totala populationen i TRITON-TIMI 38 visade på en viss förhöjd risk för allvarliga blödningar hos vissa patientgrupper som behandlats med prasugrel. Substudien på STEMI-patienter som behandlats med prasugrel eller klopidogrel visade dock inte på någon signifikant skillnad mellan de två grupperna i förekomsten av allvarlig blödning.

Om TRITON TIMI-38

TRITON-TIMI 38 är en direkt jämförande, randomiserad, dubbelblind, fas III-studie som inkluderade 13608 patienter fördelat på totalt 707 centra, varav nio i Sverige. Det främsta syftet med studien var att jämföra effekterna av prasugrel och klopidogrel avseende kardiovaskulär död, hjärtinfarkt eller stroke under en uppföljningsperiod av minst 12 månader efter PCI. De första resultaten från studien publicerades i New England Journal of Medicine i november 2007 (Vol 357, No.20).

Resultaten visade en minskad risk för kardiovaskulär död, hjärtinfarkt eller stroke med 19 procent hos patienter som behandlats med prasugrel jämfört med dagens standardbehandling (klopidogrel), med en ökad risk för blödning. Prasugrel visade en reducerad risk för stenttrombos (blodpropp i stentet) med 52 procent jämfört med klopidogrel både hos de patienter som fått en metallstent och hos dem som fått en läkemedelsutsöndrande stent.

Om ST-höjningsinfarkt

För att avgöra hur akut hjärtinfarkten är, hur utbredd skadan på hjärtmuskeln är, används bland annat EKG (elektrokardiogram). En ST-höjning i EKG-kurvan, en specifik förändring av EKG-kurvan, är en indikation på en allvarlig hjärtinfarkt. Det är en grupp av hjärtinfarkter som kallas akut ST-höjningsinfarkt; STEMI, ST-Elevation Myocardial Infarction. Patienter som visar på en ST-höjning har en ökad risk att dö och behandlas därför akut med PCI och trombocythämmande läkemedel för att återställa blodflödet i kranskärlen. Den här gruppen av patienter har även en ökad risk för återkommande akut hjärtattack kort efter ingreppet samt utveckling av stenttrombos (blodpropp i stentet).

Om Prasugrel

Eli Lilly and Company och Daiichi Sankyo Company har tillsammans utvecklat prasugrel, en behandling för patienter med akut kranskärlssjukdom som genomgår PCI. Prasugrel är en oral trombocythämmande substans som verkar genom att hindra blodplättarnas aktivering och deras förmåga att klumpa ihop sig. Prasugrel kan därmed reducera risken för hjärtinfarkt och stenttrombos.

Om Eli Lilly

Eli Lilly and Company har i samarbete med Daiichi Sankyo Company utvecklat Efient®. Lilly, med huvudkontor i Indianapolis, USA, är ett innovationsdrivet företag som utvecklar en växande portfölj av medicinska produkter som både är "first in class och "best in class" genom den senaste forskningen från egna laboratorier och samarbeten med framstående vetenskapliga organisationer världen över. Lilly bemöter en del av världens mest akuta medicinska behov genom läkemedel och information.

Plavix® är ett registrerat varumärke av Sanofi-Aventis.

Läs mer här:

Lancet: Prasugrel compared with clopidogrel in patients undergoing percutaneous coronary intervention for ST-elevation myocardial infarction (TRITON-TIMI 38): double-blind, randomised controlled trial

www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(09)60441-4/abstract

Lancet: "Ischaemia versus bleeding: the art of clinical decision-making"

www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(09)60413-X/fulltext#article_upsell

Lilly: EU-kommissionen godkänner hjärtmedicinen Efient

För mer information, vänligen kontakta:

Anders Toll, vetenskaplig rådgivare, Eli Lilly Sverige: 070-609 8827, atoll@lilly.com

Anette Erbod Auscher, kommunikationsdirektör, Eli Lilly Scandinavia: +45 45 26 60 00, aea@lilly.com

• hjärtinfarkt
  • efient