12 170 personer besökte elbils- och solelsmässan eCarExpo i Göteborg i helgen.

Rekordpublik besökte eCarExpo i Göteborg

12 170 personer besökte elbils- och solelsmässan eCarExpo i Göteborg i helgen. Det är 31 % fler än det tidigare rekordet från 2021. Det var också första året som mässan både omfattade elbilar och solel, något som visade sig vara en vinnande kombination.

”Göteborg håller på att bli ett internationellt elbilscentra”, säger mässans chef Gunnar Dackevall. ”Mässan här är inte bara en lokal angelägenhet längre – utan en mötesplats för globala aktörer.”

Detta märktes bland annat på att Polestar valt mässan som plats för den publika världspremiären av sin kommande Polestar 3. En bil som presenterades av märkets designchef Maximilian Missoni.

Även Lotus hade sin designchef på plats – Peter Horbury, när de visade sin kommande elsuv Lotus Eletre.

”Just Göteborg håller på att återbefästa sin position som ett nav i bilbranschen. Både Volvo och Polestar har ju huvudkontor här liksom Geely-koncernens utvecklingsbolag CEVT. Dessutom är ju Hedin Bil baserade i staden och de är ju idag importörer för sju biltillverkare varav två hade Sverigepremiärer här på mässan: Hongqi och BYD. Bilbranschen är verkligen stor och viktig i Göteborg.”

I år handlade mässan för första gången även om solel, något som visade sig vara ett framgångsrecept:

”Har man solel vill man ha elbil och tvärtom”, säger Anna Werner som är VD på branschorganisationen Svensk Solenergi.

”Det var full fart i alla montrar och vid alls seminarier. Man märker verkligen hur folk törstar efter kunskap. De vill kunna köra bil på energi från sina egna tak så snart det bara går!”

eCarExpo avhålls nästa gång på Friends Arena i Stockholm den 3-5 februari.

Regioner

Företaget är Nordens ledande aktör i branschen sedan 2016. Idag arrangeras mässor i Stockholm, Göteborg och Köpenhamn.