NY STJÄRNKROG TILL VÄXJÖ! IDAG ÖPPNAR ELITE HOTELS OCH JONAS SVENSSON DÖRRARNA TILL MISS VOON

Efter en tids renovering är det äntligen dags för en av Sveriges mest omtyckta krogar att öppna dörrarna till nya storsatsningen i Växjö – Miss Voon. En ambitiös asiatisk stjärnkrog med den renommerade krögaren Jonas Svensson i spetsen. Idag välkomnar man de allra första gästerna där man återigen valt Elite Hotels of Sweden som partner och plats för den nya restaurangen.

Medan den nya krogen har tagit form i Elite Stadshotellets tidigare restauranglokal Lagerlunden, har intresset varit enormt! Inför öppningen under torsdagen är Miss Voon Växjö redan fullbokad av gäster som vill uppleva det som gjort Jonas Svenssons Miss Voon till ett framgångsrecept. Menyn som bygger på ledord som fräschör, enkelhet och mycket smakkaraktär där men förenar det asiatiska köken med en skandinavisk grund. Något som gjort Miss Voon till en av de starkast lysande stjärnorna på den svenska kroghimlen.

"Det blir en mångsidig restaurang för de flesta tillfällen. Ett häftigt chambre séparée för upp till 8 personer, en stor härlig bar där stämningen skall vara hög och som dessutom förlängs av en gedigen uteservering sommartid. Vi ser verkligen fram emot att få öppna dörrarna och välkomna alla till Miss Voon Växjö", säger Jonas Svensson, grundare av Miss Voon.

I den tilltagna restaurangen finns bland annat en chambre séparée och en stor bar, även en uteservering finns i anslutning till restaurangen. Under hösten kommer även en hel del aktiviteter att tillkomma, däribland en karaokebar. Inredningen, som också den förenar asiatiska influenser med det skandinaviska, är gjord av inredningsarkitekterna Thomas Sandell och Kolbrún Leosdottir för Sandellsandberg. Restaurangen kommer att bli den fjärde i raden där man hittar Miss Voon på en handfull av Elite Hotels of Swedens hotell. Däribland Elite Eden Park Hotel i Stockholm, Elite Hotel Academia i Uppsala och nya The Wood Hotel by Elite i Skellefteå – där öppningen av Miss Voon skedde i samband med krogens 10-årsjubileum.

”Vår målsättning är att skapa minnesvärda besök för våra gäster, och här har vi sett att just kvalitativa matupplevelser varit en viktig faktor i den totala upplevelsen. Därför är vi stolta över att nu kunna bjuda våra gäster i Växjö på en gastronomisk upplevelse, men också på en extraordinär restaurangupplevelse som är så signifikant för just Miss Voon”, berättar David Halldén, VD och Koncernchef, Elite Hotels of Sweden.

Menyn som är komponerad av Jonas Svensson tillsammans med köksmästarna Linnea Svantesson, Jonas Westberg och Joel Hoffman kommer att hålla samma karaktär som på tidigare restauranger, där man förenar asiatiskt med skandinaviskt.

”Vi är otroligt glada över att äntligen kunna bjuda in både Växjöborna och våra mer långväga gäster till en helhetsupplevelse med fantastisk mat och boende under ett och samma tak. Att få skapa en upplevelse utöver det vanliga tillsammans med en så renommerad kock och krögare som Jonas Svensson känns givetvis extra roligt!”, säger Helen Bäckstedt, Hotelldirektör, Elite Stadshotellet Växjö.

Miss Voon Växjö öppnar den 16 juni, och bordsbokning går att göra på missvoon.se

För mer information, vänligen kontakta:

David Halldén, VD och Koncernchef, Elite Hotels of Sweden: david.hallden@elite.se

Helen Bäckstedt, Hotelldirektör, Elite Stadshotellet Växjö, helen.backstedt@elite.se

Elite Hotels of Sweden är Sveriges största familjeägda hotellverksamhet med hotell på 25 orter i Sverige. I oktober förra året öppnades The Wood Hotel by Elite i Skellefteå, och det senaste tillskottet Ad Astra by Elite väntas öppna under senhösten i år. Ytterligare hotell byggs i Kiruna med öppning 2024. I koncernen ingår VANA Spa med tillhörande Rooftop by VANA, samt restaurangkedjan Paolos och Sveriges ledande gastropubkedja, The Bishops Arms. För mer information, besök www.elite.se

Helen Bäckstedt

Hotelldirektör Elite Park Hotel Växjö