Modernt kollektivavtal för damelitfotbollen på plats

Modernt kollektivavtal för damelitfotbollen på plats

Arbetsgivaralliansen och Unionen har tillsammans med Elitfotboll Dam och Spelarföreningen kommit överens om ett nytt kollektivavtal för elitfotbollsspelare inom OBOS Damallsvenskan och Elitettan.

– Kollektivavtalet ligger helt i linje med framtiden för damfotbollen, både för klubbarna som arbetsgivare och spelarna, säger Johnatan Kibebe, förhandlare Arbetsgivaralliansen.

Förhandlingarna om ett kollektivavtal för elitfotbollen på damsidan har pågått sedan det tidigare sades upp i november 2022. Efter intensiva förhandlingar är parterna nu i hamn med ett modernt och professionellt kollektivavtal.

Tomas Hoszek, Generalsekreterare i Elitfotboll Dam, är stolt och glad över att avtalet nu är på plats:

– Det är med stor glädje som vi nu kan presentera ett modernt kollektivavtal som tecknas mellan de professionella representanterna på arbetsmarknaden, i enlighet med den struktur som redan finns etablerad inom svensk idrott. Nu har vi gemensamt satt grunden för ett samarbete mellan alla parter vilket vi hoppas gynnar en positiv utveckling för spelare och klubbar i Sverige på ett hållbart sätt.

Kollektivavtalet, som Arbetsgivaralliansen, EFD, Unionen och Spelarföreningen skrivit på gäller från och med den 1 november 2023 till och med den 30 november 2026 och omfattar alla anställda spelare i OBOS Damallsvenskan och Elitettan. Avtalet reglerar villkor för försäkring samt delar så som sjuklön, ledighet, kompetensutveckling och omställningsstöd.

Stärkt dialog med fokus på hållbar utveckling av damelitfotbollen

Parterna är också överens om att tillsammans i arbetsgrupper vidareutveckla damelitfotbollen, i syfte att befästa svensk damelitfotboll och göra den internationellt än mer attraktiv.

– Utvecklingen går rasande fort, och det är därför viktigt vi gemensamt som parter på arbetsmarknaden har en dialog för att stärka svensk damelitfotboll i den konkurrensen som råder och ökar. Tillsammans skapar spelare och klubbar en stark damelitfotboll i Sverige, som möter framtiden, avslutar Tomas Hoszek.

För ytterligare information:

Tomas Hoszek, Generalsekreterare Elitfotboll Dam