​Uppdatering efter stormen Alfrida: Torsdag kl 10.30

Cirka 2 000 hushåll i Ellevios elnät saknar fortfarande ström efter stormen Alfrida. Värst drabbat är norra Vallentuna, där stormen har ställt till med mycket stora skador.

Reparationsarbetet pågick till sent på onsdagskvällen och återupptogs tidigt på torsdag morgon. Just nu är cirka 25 personer igång och arbetar ute i skogarna i Vallentuna, ett arbete som både är tidsödande och riskabelt.

- Elnätet är rejält skadat på många håll, med knäckta stolpar, avslitna ledningar och hundratals träd som ligger mot ledningar. Reparationsarbetet måste göras varsamt, så att vi inte riskerar säkerheten för vår personal, säger Thomas Saubach, driftchef på Ellevio.

Arbetet prioriteras nu till de fel som påverkar flest kunder. Ambitionen från Ellevio är att kunna åtgärda alla fel på mellanspänningsnätet under dagen. Det är dock sannolikt att ett fåtal kunder kommer behöva vänta ytterligare på att få strömmen tillbaka. Då handlar det om fel på lågspänningsnätet, där varje fel bara påverkar någon eller några få kunder.

När det gäller övriga landet återstår endast ett fåtal fel som påverkar cirka 150 hushåll. Dessa räknar Ellevio med ska kunna åtgärdas under dagen.

Aktuellt läge torsdag kl 10.30

Stockholm (Ekerö, Nynäshamn, Vallentuna och Täby): ca 2 000 kunder

Värmland: ca 90 kunder

Skaraborg: ca 10 kunder

Örebro län: ca 50 kunder

Dalarnas län: ca 5 kunder

Uppdaterad information om avbrottsläget: www.ellevio.se/stromavbrott/

Information och råd vid strömavbrott: www.ellevio.se/rad-vid-stromavbrott/

Kunder som är utan ström i 12 timmar eller mer kommer automatiskt få avbrottsersättning på kommande faktura. För eventuella skador som uppstår på grund av strömavbrott och som inte täcks av avbrottsersättningen, kan kunderna begära ersättning separat.

Mer information om ersättning och skadestånd finns på www.ellevio.se/avbrottsersattning/

Felanmälan är öppen dygnet runt på 020-44 11 00.

• gävleborg
  • pressmeddelande

Ellevio AB är ett av Sveriges största elnätsföretag. Vi ser till att elen kommer fram till mer än 940 000 hem och arbetsplatser från Halland i söder till Hälsingland i norr och från Smögen i väster till Stockholm och Nynäshamn i öster. Vi satsar miljarder för att vädersäkra elnätet på landsbygden och förstärka och förnya elnätet i städerna. Vi har drygt 400 anställda och sysselsätter totalt cirka 3 000 personer runt om i landet. Ellevio, som har sitt säte i Stockholm, ägs av Tredje AP-fonden, Folksam, Första AP-fonden och OMERS Infrastructure.