Ett litet grönt mikrokosmos på flaska

Ett litet grönt mikrokosmos på flaska

Årets trädgårdsprodukt - Elmia Garden Award - är tävlingen som främjar goda produktlösningar framtagna i syfte underlätta trädgårdsarbetet. Målet är att belysa den kreativitet som råder i branschen och berätta historien bakom idéerna. Ett skydd för träd i betong, miljövänlig jord, och färdig blomsterblandning på filtmatta hör till de tidigare vinnarna.

Varje år kan företag som vill lyfta en innovativ produkt delta i tävlingen. Årets startfält består av 5 vassa bidrag och för några veckor sedan var Elmias oberoende proffsjury i full färd med att prova och bedöma produkterna. Se alla bidrag här.

Ett av de fem bidragen som har valt att delta i tävlingen är det danska företaget Esschert Design vars växtterrarium enkelt blir en egen liten grön värld som kan placeras på fönsterbrädan hemma eller vid arbetsplatsen på kontoret.

Förhoppningen är att de som väljer att vårda och sköta ett litet växtterrarium också ska få mer förståelse för hur vi på bästa sätt bör ta hand om planeten som vi lever på. Dessutom är det inte särskilt mycket arbete med växter som planteras i den slutna flaskan. Kenneth Svane som är försäljningschef på Esschert berättar om företaget och förklarar hur produkten fungerar.

Vad är Esschert design?

Vi är ett familjeföretag som importerar och säljer udda produkter med trädgård och växter i fokus. Företaget är baserat i södra Danmark och vi säljer produkter till butiker runt om i Europa.

Hur används växtterrariet?

Du planterar några av dina favoritväxter i glasflaskan och trycker i korken. Därefter behöver du inte göra så mycket mer än att se hur det växer där inne. Det kan bli ett vackert blickfång på fönsterbrädan eller en dekorativ detalj i vilken inredning som helst.

Hur skapas en trädgård på flaska?

Med hjälp av medföljande verktyg planterar du lättskötta och långsamtväxande växter i jord som är uppblandad med aktivt kol. Vattna försiktig och stäng med korken, men först efter ett par veckor då kondensen försvunnit. Det är bra om man väljer växter som inte är allt för stora från början, dels för att det blir lättare att få ner dem genom flaskhalsen, dels för att flaskan inte ska fyllas med växter allt för fort. Efter ett tag bör du klippa ner växterna så att terrariet inte blir en ogenomtränglig djungel. Det krävs ingen gödsel för att plantorna ska trivas.

Vem passar växtterrariet för?

Eftersom det är lätt att sköta växter i ett terrarium så tänker jag att de kan vara en härlig introduktion för de som aldrig odlat tidigare och som vill ha det grön och fint hemma utan att ständigt behöva passa växterna med vatten och gödsel. Men jag tycker också att det kan bli en fin gåva till vem som helst egentligen.

Vilka växter passar i terrariet?

Tropiska växter och suckulenter. Adiantum eller venushår som den också kallas är ett utmärkt val till exempel.

Var hittar man terrariet?

I Sverige är det framför allt många små växtbutiker som säljer dem.

Vad skulle det betyda för er om ni kammade hem första priset i tävlingen?

Det vore helt fantastiskt eftersom det skulle innebära att fler fick information om det här relativt lätta och lustfyllda sätt att odla växter hemma vilket kan vara inkörsporten till ett djupare odlingsintresse.

Journalist och fotograf
Helena Kaasik