Gräsfrö med turbo ger grönare matta

Gräsfrö med turbo ger grönare matta

Året trädgårdsprodukt – Elmia Garden Award - är tävlingen som främjar goda produktlösningar framtagna i syfte att underlätta trädgårdsarbetet. Målet är att belysa den kreativitet som råder i branschen och berätta historien bakom idéerna. Ett skydd för träd i betong, miljövänlig jord och en färdig blomsterblandning på en filtmatta hör till de tidigare vinnarna.

Varje år kan företagen som vill lyfta en innovativ produkt delta i tävlingen. Årets startfält består av fem vassa bidrag och nyligen var Elmias oberoende proffsjury i full färd med att bedöma produkterna.

Ett av de nominerade bidragen i årets startfält är ett litet frö med extraordinär styrka. Turfline Turbo gör det enklare att få en grön och fin gräsmatta vare sig du är privatperson eller proffs.

Det är det danska företaget DLF som efter många år av forskning fått fram gräsfrö som har hög grobarhet och är motståndskraftigt mot salter. På GTG Nordic, som är den svenska representanten för Turfline Turbo, är man glad över att ha blivit nominerade till Elmia Garden Award. Gunnar Svensson på företaget förklarar varför.

-För oss är det här tävlingen viktig över lag eftersom det hjälper till att ökat intresse för trädgårdsbranschen. Det också ett bra sätt att få ut information om den här produkten som vi tycker står för kvalitet samtidigt som den underlättar arbetet i trädgården.

Själv är Gunnar Svensson en veteran i trädgårdsbranschen. Han arbetade under många år på företaget Econova Garden men bestämde sig för några år sedan att tillsammans med en kollega starta eget. Idag hjälper han olika utländska trädgårdsföretag att etablera sig på den svenska marknaden. GTG Nordic arbetar bland annat med produkter som tillverkar gödsel, trädgårdstillbehör, blomsterlök, verktyg – och gräsfrö så klart.

Vad är speciellt med Turfline Turbo?

Det är ett gräsfrö som gör det enklare att anlägga en gräsmatta eftersom det gror redan vid en jordtemperatur på 4 grader. Det innebär att gräset får försprång framför ogräset vilket spar mycket arbete.

Det växer också annorlunda än andra gräsfrösorter, hur då?

Det stämmer, det här fröet växer mer vågrätt i stället för lodrätt vilket innebär att mattan inte behöver klippa lika ofta. Du spar in på var 4:e klippning vilket gör stor skillnad när man anlägger fotbollsplaner till exempel.

Det är också ett bra gräsfrö om man är hundägare, varför då?

Det är extremt motståndskraftigt mot salter. Det innebär att din gräsmatta inte får de där gula torra fläckarna som normalt uppstår av hundurin.

Vilka är DLF?

Det är ett företag som är baserat i Danmark och är världsledande inom området. DLF forskar mycket och tar ständigt fram gräsfrö med bättre egenskaper. Turfline Turbo är det senaste i stallet och hittills det bästa om du frågar mig.

Vem kan ha användning av Turfline Turbo?

Det fungerar lika bra till stadsparken som till villaträdgården och till alla andra som vill anlägga en gräsmatta av något slag. Granngården och Bauhaus säljer frö från DLF vilket innebär att de är tillgängligt för både privatpersoner och företag.

Text: Helena Kaasik, journalist och fotograf