400 hästkrafter med senaste miljöteknik

400 hästkrafter med senaste miljöteknik

Det är den viktigaste nyheten med Massey Fergusson 8737 som presenterades för den svenska marknaden på Elmia Lantbruk Maskin & Fält.

Traktorn tillhör det största segmentet och erbjuder kraft i överflöd med en 6-cylindrig motor på 8,4 liter med dubbelturbo och dubbla intercoolers. Effekten är 400 hk, vilket är ovanligt mycket för traktorer i den här storleken.

– Motorn uppfyller de senaste miljökraven i steg fyra, berättar Tomas Alexson på AGCO som representerar Massey Fergusson i Sverige.

Steg fyra innebär att lantbruket får stifta bekantskap med Add Blue, vilket används sedan tidigare i lastbilar och bussar. Det är en färglös vätska som fylls på i en separat tank och förbättrar förbränningen med lägre utsläpp främst av kväve som resultat. Traktorn har även EGR-ventil för ytterligare avgasreduktion.

Traktorn är mycket välutrustad och har som standard nio hydraulventiler, för att driva och styra många slags redskap. Den finns även i ett Exclusive-utförande med autostyrning som standard.

– Integrerad autostyrning betyder bl a att hela hanteringen sker på traktorns ordinarie bildskärm, säger Tomas Alexson.