Morten Kreiberg Block visar hur sensorer från Arrow fungerar i en parkeringsapplikation. Lösningen kommer att visas även under Elmia Subcontractor.

Arrow spänner IoT-bågen inför Elmia Subcontractor

Sensorer på soptunnor kan ge en rejäl besparing av energiförbrukningen för ett återvinningsföretag. Lösningen har tagits fram av det finska succéföretaget Enevo med hjälp från Arrow Electronic.

På Elmia Subcontractor visar Arrow hur systemet fungerar i verkligheten.

Lösningen analyserar behovet av att tömma soptunnor, vilket i förlängningen ökar effektiviteten och lönsamheten hos återvinningsföretaget. Bakom innovationen står det finska företaget Enevo och Arrow har hjälpt till med utvecklingen av sensorerna samt levererat komponenter till tjänsten.

– Tack vare lösningen går det att planera rutterna bättre genom att bland annat se vilka tunnor som behöver, eller inte behöver, tömmas. Det kan minska energiförbrukningen med upp till 40 procent. Vi har teknologin att göra saker på ett smart sätt som inte belastar miljön. Det här är ett bra exempel, säger Morten Kreiberg Block, Engineering Director Nordic på Arrow Electronics.

– Dessutom är det en intressant affärsmodell där företaget som tillverkar sensorerna ger dem gratis till de som äger containrarna. De tjänar sedan pengar genom att få en del av den besparing som görs. Vi tror att det är fler som vill installera sensorer med en sådan affärsmodell.

Arrow Electronics har en lång bakgrund som leverantör av elektronikkomponenter. Men företaget är mer än en komponentleverantör och startade redan på 1980-talet affärsdelen Enterprises Computing Solutions som levererar innovativa IT-lösningar till företag. Satsningen på Internet of Things är därför given och Arrow marknadsför den med sloganen ”From Sensor to Sunset”.

– Det betyder att vi kan bygga och leverera en komplett IoT-lösning med alla byggstenar som krävs – sensorer, gateways, cloud, databehandling och presentation. ”From Sensors to Sunset” representerar de olika elementen och byggstenarna som krävs för Internet of Things. Vi är en ”end-to-end-solutions-leverantör” och det är också vårt budskap på Elmia Subcontractor, säger Morten Kreiberg Block.

För första gången är samtliga delar inom Arrow Electronics representerade på Elmia Subcontractor – Arrow Components, Arrow Intelligent Systems, Arrow Enterprise Computing Solutions och Arrow Sustainable Technology Solutions.