Robert Lanned bredvid timmerlastbilen som Bergs Fegen och Rejmes Lastvagnar tagit fram till Vretaskolan.

Bergs Fegen brinner för branschens framtid

Bergs Fegen har flera intressanta nyheter att visa under Elmia Lastbil. Men det viktigaste i utomhusmontern är ändå timmerbilen som de tillverkat speciellt för Vretagymnasiet i Östergötland.
– Det fylls med för få chaufförer underifrån och det är ett stort problem, säger Robert Lanned, ägare och vd på Bergs Fegen.

Bland nyheterna märks minispakar från Olsberg och aircondition från Lokab System. De små ergonomiska spakarna gör att föraren får ett kortare rörelsemönster och aircondition i hytten innebär så klart att arbetsdagen blir betydligt skönare under sommarhalvåret.
– Vi märker att det satsas allt mer på chaufförerna och deras välbefinnande. Mängden utrustning har ökat och dessutom blivit mer sofistikerad. Samtidigt är chaufförerna mer delaktiga i specifikationen av bilarna. Vi ser det som en väldigt positivt trend, säger Robert Lanned.

Vad det i längden handlar om är branschens framtid och överlevnad. Inte bara ska dagens chaufförer stanna i yrket, nästa generation måste lockas in i det. Och då fungerar det inte med gammal, tung och dålig utrustning.

Robert Lanned och Bergs Fegen är oerhört engagerade i frågan. Det visar sig tydligt i samarbetet med Rejmes Lastvagnar, ett samarbete som resulterade i en helt ny timmerlastare – med både hytt och standard från Bergs Fegen – till Vretagymnasiet.

Allt för att eleverna ska kunna utbilda sig i nya och moderna maskiner.
– Det här gör vi helt och hållet för att vi vill forma framtidens åkare och fylla på med en ny generation. Vi tycker att det är viktigt med ett sådant engagemang. Ja, för tillfället är det nästan vår plikt, säger Robert Lanned.

Arbetsförmedlingen har en monter på Elmia Lastbil och där berättar arbetsförmedlaren Anna Henebäck att chaufförsyrket verkligen är ett framtidsyrke. Det finns gott om jobb och i framför allt södra Sverige letar åkerierna konstant efter nya chaufförer. Rent konkret kan Arbetsförmedlingen hjälpa till med chaufförsutbildningar för den som är intresserad av yrket.
– Vi jobbar mycket med att ungdomar ska förstå att det är ett bra yrke. Främst är det bland tjejer som det inte fylls på tillräckligt – det behövs kvinnliga chaufförer. Vi vill att de ska inse att det inte är ett tungt yrke, utan mer ett serviceyrke där man träffar mycket folk, säger Anna Henebäck.

Förutom montern på Mässgatan under Elmia Lastbil är Arbetsförmedlingen även en av arrangörerna bakom Jobbmässan på Elmia den 11 oktober.