”Det är svårare än det ser ut”, menar Jonas Burenby, en av de tävlande i SM i krankörning.

De gör upp om SM-guldet

Träning, erfarenhet och talang. Det är de ingredienserna som krävs för att bli SM-mästare i krankörning. Just nu pågår tävlingen för fullt på Elmia Lastbils stora utomhusområde.

Första momentet är att föra en lång stock genom ett litet däck så långt som möjligt. Stöter stocken till själva däcket blir det tidstillägg. Och ju längre in du lyckas föra stocken desto bättre. Därefter ska deltagarna stapla en pyramid av stockar och ovanpå det fördela ett antal däck. Snabbast vinner.

Jonas Burenby gör i år sitt fjärde försök att nå en topplacering i SM och när vi träffar honom ligger han tvåa med sina 7 minuter och 17 sekunder.
–Fast de bästa har inte kört än, påpekar han, men är ändå nöjd med sin insats.

Jonas har en bakgrund som timmerförare, men skolade om sig till trafiklärare för personbil för fem år sedan. Enda träningen i krankörning får han på fredagar då han fortfarande kör timmerbil. Trots den lilla träningen ville han vara med och tävla.
–Jag är från Tranås och det är många i bygden som är med här och det är kul att utmana dem, säger Jonas och skrattar.

Favoritskapet ligger förstås på regerande mästaren Berth ”Knatte” Johanssons axlar. Vem som slutligen bärgar guldet avgörs under eftermiddagen på Elmia Lastbil.