Innovationstävlingen "Den perfekta cykelpackningen" avgjordes under torsdagen på Elmia Subcontractor.

Den perfekta cykelpackningen

Tävlingen arrangerades i projektet Kompetensutveckling via Testbäddar som koordineras av RISE i SIP Metalliska Material.

Målet var att allmänheten skulle komma med förslag på smart materialanvändning för att lösa utmaningen att packa sina tillhörigheter på cykel på ett säkert och miljövänligt sätt som fungerar både för arbetsresor och till träning, med stopp på vägen.

Tre vinnare och finalister har fått sina idéer tillverkade, och de finns att se på på Elmia Innodex. Över 4000 personer hade röstat fram vinnaren. Under finalen berättad alla vinnare om sina lösningar, och Peter Gustafsson på Havd berättade hur företaget har tillverkat prototyperna, och deltagit i materialval och innovationsarbetet.

Boel Wadman på RISE berättade hur testbädden LIGHTest har stöttat med konstruktion och tillverkningsfrågor. Gert Nilson, programchef på Metalliska Material, sa att juryn valt de tre vinnarna eftersom de löst den komplexa utmaningens olika delar: Andreas med sitt stöldskydd, Nils med sitt modultänk och återtillverkning, och Simon med sin innovativa montering och multimateriallösning.

Första priset gick till Simon Dybeck, student vid Chalmers Teknisk Design, som med The BackBag kombinerat innovativ montering på en cykel utan pakethållare med snygg design och miljötänk i materialen. Han har förutom en Skeppshultcykel vunnit stöd med patentansökan av monteringslösningen.

Vad är speciellt med din lösning?

The BackBag är ett modernt tag på pannierväskan (Eng: pannier bag) i formen av en ryggsäck med infällbara axelband. Väskan kommer med ett unikt fäste så att väskan lätt monteras på din cykel i två snabba steg, utan behov av pakethållare. Dina artiklar kan lätt skyddas genom att låsa blixtlås och väska till din cykel med ett standard-cykellås.

Inuti finns det fack för dator och tablet samt en kyldel för matlådor. Utanpå finns flera extrafickor så att man lätt kan komma åt sina prylar. Väskan finns i många färger för att passa olika cyklar och stiler.

Hur bidrar den till smart materialanvändning?

Piñatex, ett läderliknande material tillverkat av rester från ananas ger väskan en snygg design samtidigt som det ger ett litet CO2 fotavtryck. Fästet som monteras på cykeln har en minimal design och kräver därmed mycket mindre material än tex en pakethållare.