– Öl och massage är en myt. Hemligheten ligger i generna, säger uppfödaren Christer Månsson, här med waguatjuren Shori-Bi.

Det här är hemligheten med världens dyraste kött

Tjuren Shori-Bi var mytomspunnen redan när han kom till Sverige som djupfryst embryo. Han framföddes av en surrogatmamma av rasen Simmental och är nu en helsvart tjur, den enda av sin sort som visade upp på mässan Elmia Lantbruk.

Shori-Bi är av rasen wagua, den japanska nationalrasen, belagd med exportförbud, vida berömd för sitt marmorerade och möra kött. Om wagua finns också många myter, som att djuren föds upp på öl och masseras för att utveckla den berömda muskulaturen.

– Det är en myt. Förklaringen är genetiskt och att de växer långsamt genom att bara äta hö och ensilage, säger uppfödaren Christer Månsson från den skånska gården Frönshult.

När han leder fram tjuren för fotografering passar husse bättre, för Shori-Bi är som en hund, följer snällt med och vill helst av allt bli klappad.

På mässan väckte den ovanliga rasen stort intresse. I Sverige finns än så länge bara tre seriösa uppfödare, organiserade i Svenska Wagyuföreningen. Med tanke på att en oxfilé kostar 5 000 kronor kilot, kan det tyckas självklart att många andra följer efter.

Men det finns en förklaring till priset. Djuren växer långsamt och är färdiga för slakt först efter 3-4 år. Men skötsel kräver de inte mer än andra köttdjur och massage, det tillhör myternas värld.

– Alla djur tycker om att bli klappade, men det har inget med köttets kvalitet att göra, säger Christer.

Förklaringen till köttets kvalitet är istället att rasen avlades som dragdjur, för att bli starka och sega. Traditionellt har japaner inte ätit kött. Samtidigt inriktades aveln i västerlandet på att få fram mycket kött snabbt. Det är en viktig del av förklaringen till att japanerna mer eller mindre av misstag fick fram världens bästa biff.

Idag är kött uppskattat i hemlandet och wagua är en nationalklenod belagd med exportförbud. Men i två omgångar exporterades två varianter, röd och svart wagua, till USA för foderförsök och det är från dessa djur som Shori-Bi härstammar.

– Hans farfar föddes i Japan, säger Christer och pekar på stamtavlan.

Målet är att det framöver ska finnas ett 15-tal hondjur på Frönshults gård. Mestadelen av produktionen kommer att fortsätta vara Simmental, vilket är en köttras av hög västerländsk klass. Men för den som är beredd att betala 500 kronor för en hamburgare av waguafärs, priset på restaurang i Stockholm, finns ett välsmakande alternativ.