Elmia tar plats i Automation Smålands Advisory Board

Sedan starten av Elmia Automation 2012 har mässans devis varit ”mycket snack, mycket verkstad” och nu blir det ännu mer av den varan när Elmia tar plats i Automations Smålands Advisory Board.

Syftet med Automation Småland har sedan starten 2011 varit att stärka automationsindustrin i Småland med omnejd. Genom att automationsföretagen utvecklas bidrar de till att ytterligare effektivisera och automatisera övrig tillverkande industri och därmed stärka regionens konkurrenskraft. Intressenterna som samverkar kring aktiviteter och inriktning för Automation Småland har upprättat ett råd, sk Advisory Board, för att utveckla verksamheten vidare enligt vision och uppsatta mål.

- Små och medelstora företags konkurrenskraft ligger såklart Elmia varmt om hjärtat med underleverantörsmässan Elmia Subcontractor i spetsen och vi vill vara med och stötta industrin på alla sätt vi kan, säger Lina Galow, affärsutvecklare på Elmia.

Under våren drog sig Business Gnosjöregion (BGR) och numera sker automationsprojektets verksamhet under Sinfs flagg. Engagemanget hos de 20-talet medlemsföretag är det dock inget fel på och även berörda kommuner ställer sig fortsatt positiva till initiativet.

Richard Skogward, vd på Axelent Engineering och ordförande för medlemsföretagen bakom Automation Småland, ser positivt på framtiden:

- Det handlar om att stärka regionen så att det går att bedriva produktion här i framtiden. För att lösa det behöver vi företag samarbeta. Med varandra och med andra aktörer.

Den 1 december arrangerar Automation Småland för tredje gången konferens, i år med tema Framtidens industri. Mer information om program och registrering, liksom annan matnyttig information, finns på hemsidan www.automationsmaland.se