Esab lanserar ny multisvets

Göteborgsföretaget Esabs har nordisk premiärvisning av sin nya multisvets Rebel på Elmia Svets och Fogningsteknik. Och intresset vid montern var stort. Många var nyfikna på Rebel och en hel del maskiner såldes redan första mässdagen.

– I samma lilla maskin kan man svetsa MIG/MAG, MMA eller TIG. Det är en maskin vi tror mycket på, säger Arne Axelsson, försäljningschef på Esab.

Rebel är framtagen genom ett globalt utvecklingsprojekt med målgruppen montage, reparation och underhåll. Svetsarna har själva fått vara med och utveckla produkten.

– De har bland annat tryckt på placeringen av handtagen och hur displayen ska vara, säger Arne Axelsson.

Peter Nyman, svetstekniker och säljare, har svetsat med Rebel och upplever stora fördelar.

– Den har väldigt goda svetsegenskaper, är bärbar och kan svetsa i alla metoder. Den har dessutom en väldigt användarvänlig panel i färg, samtidigt som den smarta MIG-funktionen underlättar för såväl nya som erfarna svetsare, säger han.

På Elmia Svets och Fogningsteknik visar Esab även upp nyheten WeldCloud, en plattform för att hålla koll på hela sin maskinpark.

– När en svetsansvarig vaknar upp på morgonen och frågar sig ”hur mår mina svetsar”, så kan han med ett knapptryck på sin Ipad se hela flottan och hur den mår, säger Arne Axelsson.

– Det finns många fördelar med WeldCloud. Spårbarheten, tvåvägskommunikationen, den enkla installationen, ett användarvänligt gränssnitt, felhjälpen och säkerheten, fyller Roul Kierkels, global produktchef, i.

Att ställa ut på Elmia Svets och Fogningsteknik är en självklarhet, menar Arne Axelsson.

– Vi är väldigt restriktiva med vilka mässor vi ställer ut på och vi väljer att prioritera och satsa på Elmia. Vi vill ha ett forum där alla i branschen samlas.

Bildtext: Arne Axelsson vid Rebel, Esabs stora nyhet på årets Elmia Svets och Fogningsteknik.