Leif Johansson, från Aerospace Cluster Sweden, intervjuades av Johan Wangström på Subcontractor Direct om möjligheterna för svenska underleverantörer att ta kliv mot flyg- och rymdindustrin.

Flyg- och rymdindustrin – ny marknad för svenska underleverantörer

Den svenska flyg- och rymdindustrin växer, men det finns fortfarande få underleverantörer som levererar till den branschen i landet. Något Leif Johansson, projektledare inom Aerospace Cluster Sweden, vill ändra på.

– Svenska underleverantörer är definitivt inte sämre än exempelvis amerikanska eller tyska, säger han.

Såväl nationellt som internationellt blomstrar flygindustrin. Inom de närmaste 20 åren beräknas det byggas uppemot 30 000 nya flygplan världen över. Vilket innebär att det öppnar upp för nya underleverantörer att ta sig in i branschen. Leif Johansson beskriver behovet som ”gigantiskt”. Klustret Aerospace Cluster Sweden har nyligen fått både pengar (12 miljoner kronor) och ett uppdrag av Tillväxtverket för att få den svenska flyg- och rymdindustrin att växa ytterligare.

– De svenska företagen som är starka inom den här branschen, GKN och Saab samt några till, är väletablerade. Men sedan, att göra affärer och serieproduktionsaffärer till de här starka varumärkena måste bli bättre! säger Leif Johansson.

Hur ska man göra det?

– Det är en jättebra fråga. Det är det jag jobbar med nu, att ta reda på vad det är som skapar de här problemen att skaffa sig svenska underleverantörer. Det gäller bara att hitta vad det är som hindrar oss.

– Jag ser i alla fall att både Saab och GKN vill få det att växa och det är en viktig ingrediens för det här.

År 2019 ska Aerospace Cluster Sweden, enligt sin målsättning, ha ett nätverk av 80 företag och ha hjälpt ungefär en tredjedel av dessa att ha tagit några kliv i riktning mot flyg- och rymdindustrin. Långsiktigt siktar klustret på att femdubbla omsättningen hos svenska små och medelstora företag inom branschen.

– Vi har en högkonjuktur i dag och många har fullt upp. Antagligen kommer det förr eller senare en nedgång och då kan det vara bra att ha ett nytt ben att stå på, som flygindustrin skulle kunna vara, säger Leif Johansson.