Jeremiah Dutton på Trifilon ser ett stort användande av hampa som kompositmaterial.

Hampa – det nya kompositmaterialet

Det började 2012 som ett mindre forskningsprojekt. I dag är det ett miljöprojekt på stor frammarsch.

Allt tack vare vanlig hampa.

– Användning av naturfiber som armering i stället för glas och kolfiber är både starkt och miljövänligt, säger Jeremiah Dutton på Trifilon, utställare på Elmia Subcontractor för första gången.

Sedan starten som ett labbprojekt för fem år sedan har utvecklingen för Trifilon gått spikrakt framåt. Bara under det senaste året har företaget gått från labbarbete till en produktion på cirka tio ton, en siffra som man kalkylerar ska vara hela 20 000 ton år 2021.

– Det är ett naturvänligt material samtidigt som det kan konkurrera med annat kompositmaterial, säger Jeremiah Dutton.

– Att jämföra det med kolfiber går dock inte, så starkt är det inte, men styrkan i hampa är ändå väldigt användbar.

Trifilon använder sig av hampa som är ett av de lättaste fibermaterialen med 30 procent högre densitet än bland annat kolfiber. Detta ger en mycket bra prestanda när det handlar om att använda materialet som armering.

Dessutom är hampa en snabbväxande växt som dessutom binder koldioxid till nästan 100 procent av sin egen vikt.

– Hampa är starkt och lätt och växer här i Europa. Det kräver inga bekämpningsmedel och konkurrerar inte med matodlingar. Kort sagt, desto mer hampa, desto mer naturvänligt, säger Jeremiah.

I dag används materialet i allt från lättare fordonsdetaljer till resväskor och glasögonramar. Det är också perfekt att använda när det gäller exempelvis akustikplattor och nålfiltsmaterial.

– Många vill i dag ha ett miljövänligt material utan en massa plasttillsatser. Då är hampan en mycket användbar produkt i exempelvis fordonsindustrin där den kan användas i befintliga formsprutningsmaskiner, säger Jeremiah.

– Det går åt lite mer hampa än glasfiber, men i slutändan blir vikten på produkten den samma. Plus att den blir betydligt mer naturvänlig.