Historiskt höga exportsiffror för fordonsbranschen

Fordonsbranschen är inne i en svag men uppåtgående kurva. Det berättade Fredrik Sidahl, vd för Fordonskomponentgruppen FKG, när han presenterade Vägvisaren på Elmia Subcontractor.

Även om kurvan visar en positiv trend är det en bit kvar till siffrorna från rekordåret 2007 då omsättningen låg på 200 miljarder kronor. Fredrik Sidahl säger att det för i år möjligtvis kan hamna på 175 miljarder kronor.
– Exporten går väldigt bra. Där har siffrorna aldrig varit så höga och det visar att svenska underleverantörer har hittat kunder utomlands, sade han under presentationen.

Den inhemska marknaden är visserligen fortfarande störst och Europa, med Tyskland i spetsen, kommer därefter. Kina ligger på tredjeplats och Brasilien har fått ett rejält uppsving det senaste året.

Samtidigt är framtiden oviss med tekniska paradigmskiften både vad gäller drivlina och möjligheten till uppkopplade fordon. Fredrik Sidahl ser andra ägandeformer framför sig i framtiden där varje bil kanske nyttjas av flera personer. Vilket i förlängningen kan leda till att färre fordon tillverkas.

Men trots morgondagens utmaningar är framtidstron god, eller rentav mycket god, enligt de tillfrågade i Vägvisaren. Dessutom uppger 70 procent av underleverantörerna till fordonsindustrin att de har ökat sin omsättning under årets sex första månader.
– 2017 ser riktigt bra ut. Underleverantörerna fokuserar på en ökad konkurrenskraft och på att sälja sina produkter. Det är fortfarande Europa och Sverige som är den stora marknaden, men vi ser en tillväxt i Kina och är med i det racet, sade Fredrik Sidahl.