Niklas Sarius visar hur filmallen till Husqvarnas X-cut fungerar. Foto: Elmia AB

Husqvarna lockar med ny kedja och uppdaterade knän

Utvecklad och tillverkad bara några mil från mässområdet presenterar Husqvarna sin nya motorsågskedja X-cut på Elmia Wood. Dessutom en hel del klädnyheter i allt från nyutvecklade knän till en speciell damkollektion.

Niklas Sarius har varit delaktig i utvecklingen av den nya kedjan vid fabriken i Huskvarna.

– Vi vill skapa bästa möjliga kedja till vår såg. Tillsammans ska såg och kedja bilda en stark enhet. Direkt när du plockar upp din såg ur lådan ska du veta att den är optimerad för att leverera, säger han.

Det är första gången Husqvarna erbjuder en egen kedja och det ska ge fördelar:

– Vi spänner kedjan redan i fabriken. Det ökar tiden som den kan användas innan den behöver efterspännas. Med färre driftstopp och minskad risk för kedjehopp som direkt resultat.

Genom materialval har de också åstadkommit en kedja som ska hålla sig skarp längre.

– Mikrostrukturen på materialet och den optimerade sammansättningen av stål och krom är unik och utvecklad för att göra enheten såg och kedja starkare. Med en starkare enhet minskar slitage på svärd, kedja, drivhjul med mera. Servicebehovet minskar. Vi skickar också med en anpassad filmall som gör det enkelt att skärpa kedjan på rätt sätt, säger Niklas Sarius.

Lanserar Tech-Knee

Huskvarnas kollektion av sågskyddskläder har uppdateras på flera sätt 2017. Bland annat har Technical Extreme-byxan fått en en helt ny lösning över knäna. En funktion på byxan som Husqvarna kallar ”Tech-Knee”:

– Området runt knäna har försetts med fler lager av sågskydd samt ett lager som ska ge bättre motståndskraft mot väta. Alla lager är förböjda vid tillverkningen vilket ger bättre rörlighet samtidigt som skyddet förbättras när du befinner dig i situationer då byxan sitter tight över knäna.

Bland klädnyheterna märks också att en modell numera även finns som damversion.

– Det är helt drivet av efterfrågan. Trenden är funktion och passform och då känns det bra att kunna erbjuda det även till kvinnorna i skogen, säger Anna-Maria Söderlund.