Icke-design med materialet i fokus

Varje material har sin själ. Orden kommer från Boris Berlin, från designhuset Iskos-Berlin i Danmark, och föreläsningen ”Design crossroads on material” på InnoDex-scenen under Elmia Subcontractor.

Processen att hitta det perfekta materialet till sin produkt är en evig väg. Men någonstans måste den ta slut, annars går det att leta för alltid. Boris Berlin kallar det för ”Point of material”, den plats där faktorer som exempelvis funktion, hållbarhet och ekonomi sammanfaller.
– Design är platsen där allting händer och där alla olika vägar möts, sade han under föreläsningen.

För Iskos-Berlin innebär det i princip att materialet får styra designen. En design som Boris Berlin kallas för icke-design. I stället bygger allt på en enkel konstruktion och en hög grad av funktion. ”It’s just a chair”, som han själv beskriver stolen NON.
– Jag tycker att de flesta av dagens designers inte är fokuserade på att göra bra design. De är i stället fokuserade på att bli kända, sade han och menade att alla designers i dag vill vara annorlunda, de vill synas och höras och hela tiden få uppmärksamhet.

– Jag tror i stället att vi verkligen måste tänka efter vad det är vi vill göra, och hur och varför vi vill göra det. Vi ska inte bara göra ännu en ny form, sade han.

Resultatet är exempelvis stolen Nobody där namnet i sig förklarar att stolen inte har någon stålram. Den tillverkas av 100 procent PET genom att formpressas i ett enda stycke. Därför krävs det varken lim eller skruvar för att sätta samman den. Stolen är ursprungligen ett projekt startat av Kriminalvården i Sverige, som ville ha en stol som inte kunde användas som vapen. Så småningom tog den danska möbeltillverkaren Hay över konceptet och började producera stolen.
– Det är vad jag kallar design crossroads, säger Boris Berlin.