Alain Lennquist, vd på KG Fridman, har funnits på plats på Elmia Subcontractor varje år sedan 1991.

KG Fridman erbjuder unik finmekanik

Avancerad mekanisk bearbetning och tekniska keramer är bara några av de unika komponenter som KG Fridman AB i Karlstad visar upp på Elmia Subcontractor.

– Hög kvalitet och korta leveranstider är något av vårt signum, säger Alain Lennquist, vd på det värmländska företaget.

Att besöka Elmia Subcontractor står alltid på programmet för KG Fridman. Företaget, som firar 90 år i år, har varit en återkommande gäst på mässan där Alain Lennquist själv har varit en trogen besökare sedan 1991.

– Vi satsar hårt på keramer och finmekanik, allt tillverkat i Europa, med hög kvalitet. Våra kunder har höga krav och det vill vi också leverera, säger Alain Lennquist.

KG Fridman erbjuder ett nätverk av kvalificerade underleverantörer av finmekaniska komponenter, allt efter kundens egna ritningar. Oavsett om det handlar om precisionskullager, gjutning eller stansdetaljer så är det hög precision som gäller.

– Kunderna återfinns ofta inom områden som försvaret eller medicin- och mätteknik, så det är noggrannhet som gäller, säger Alain Lennquist.

En unik detalj är de keramer som beställs och sedan tillverkas i Spanien. Processen, Spark Plasma Sinteering, innebär kompaktering av pulvret med hög värme och högt tryck vilket genererar en produkt med förbättrade egenskaper.

– Kvalitet är viktigt för oss och vi garanterar kvalitetsmässig finmekanik. Tack vare att vi bara arbetar med europeiska leverantörer kan vi också garantera korta leveranstider, säger Alain Lennquist som menar att Elmia Subcontractor en mycket bra mötesplats.

– Elmia bjuder på en fantastisk organisation med väl genomscannade förberedelser och en unik produktblandning.