Miljövänliga gödseln Goo Green Feed & Shine,Ecoturf - Nominerad till Elmia Garden Award - Årets Trädgårdsprodukt 2022

Ett gödsel som får grönsakerna att glänsa i kökslandet.

Elmia Garden Award är tävlingen som främjar goda produktlösningar framtagna i syfte underlätta och förbättra resultatet av trädgårdsarbetet. Målet är också att belysa den kreativitet som råder i branschen och berätta historien bakom idéerna. En av dessa spännande innovationer är den miljövänliga gödseln Goo Green Feed & Shine som företaget Ecoturf tagit fram.

Gro Green Feed & Shine för grönsaker är en gödsel som är såväl ekologisk som vegetabilisk och vinassfritt. Vad innebär det undrade vi och tog kontakt med Nicklas Åkesson som är svensk representant för Ecoturf, det danska förtaget som tagit fram produkten?

- Att en produkt är vinassfritt innebär att det varken innehåller pesticider eller genetiskt manipulerade mikroorganismer, så kallade GMO:er. Det här är med andra ord det närmaste du kan komma en ren ekologisk gödsel.

Vinass är en restprodukt från jästproduktion som i alla tider använts som organisk gödsel. Det har många fina egenskaper och innehåller bland annat mikronäring, NPK, och kolhydrater. År 2016 godkändes vissa bekämpningsmedel mot örtogräs till sockerbetsodlingar av EU vilket ledde till att rester följer med det organiska materialet som skadar olika grödor, särskilt de som härstammar från örter.

-Givetvis innehåller inte all vinass dessa skadliga ämnen, men ryktet har förstörts och många väljer bort dessa gödsel. Det här är en utmaning för alla i branschen och det gäller att hitta nya vägar, vilket vi nu gjort med den fina gödseln som vi nu fått fram, säger Nicklas.

Hur kommer det sig att du började jobba med gödsel av olika slag?

Jag arbetade på handelsträdgården Trädgårdscenter i Skåne. Där använde vi regelbundet Feed & Shine i olika sammanhang. När Ecoturf sökte en representant i Sverige hoppade jag på jobbet år 2018.

Vad gör Ecoturf?

Det är ett danskt företag som varit verksamma i trädgårdsbranschen i 25 år, inriktade på organiska och biologiska produkter till växter. Vi sysslar också med rådgivning för olika typer av grönytor såsom fotbolls- och golfbanor men även för trädgårdar. Under vårt paraply finns två varumärken, Gro Green och Osmo. Feed & Shine grönsaker ingår i Gro Greens sortiment.

Vilka är fördelarna med Feed & Shine?

Om man läser innehållsförteckningen består det av växtextrakt, vätmedel såsom såpa, mikroorganismer, aminosyror såsom kväve, tång och melass det vill säga kolhydrater som hjälper till att göra grödorna starka och motståndskraftiga mot olika typer av angrepp. Det är användbart till alla typer av ätliga grödor och framtaget för att ge friska växte. En bonus är att mördarsniglarna skyr den här produkten. Det gör det till en gödsel med ett brett användningsområde som även är godkänt för ekologisk odling.

Hur använder man det?

Man sprayar produkten direkt på bladen cirka en gång i veckan. Det är användbart till alla typer av odlingar, i växthuset, i köksträdgården och till alla krukodlingar.

Räcker det som gödsel?

Du bör även tillsätta organisk NPK-gödsel för att få ett optimalt resultat av dina odlingar.

Hur kommer det sig att ni ville vara med i Elmia Garden Award?

Vi tycker att det här är en sådan fantastisk produkt som jag bokstavligt talat pratade mig hes för på Elmia Garden i höstas. Genom att delta i tävlingen hoppas vi på att informationen ska sprida sig ännu mer. Alla som odlar borde upptäcka Feed & Shine´s fördelar.

Vad skulle det betyda om ni gick ut som segrare i tävlingen?

Det skulle naturligtvis vara ett fint erkännande och en belöning för hårt slit.

Elmia Garden Award - Årets Trädgårdsprodukt är en utmärkelse som lyfter nya och innovativa produkter inom trädgårdsbranschen. Syftet med Årets Trädgårdsprodukt är att visa på den kreativitet och produktutveckling som sker inom trädgårdsbranschen. Produkterna bedöms av en jury och vinnaren i Årets Trädgårdsprodukt 2022 kommer att offentliggöras under våren, lagom till trädgårdssäsongens start.

Juryn består av Simon Irvine, trädgårdsdesigner på Läckö Slott, Christina Säll, Hemträdgården samt Magnus Åström, grafisk formgivare.

Elmia Garden

Elmia Garden är en trädgårdsmässa som inspirerar dig till bättre affärer. Här får du möjlighet att nätverka och knyta nya kontakter, ta del av trender och lyssna på intressanta seminarier. En given mötesplats för dig som jobbar inom trädgårdsbranschen.