Svängstastödet - Nominerad till Elmia Garden Award - Årets Trädgårdsprodukt 2022

Produkter som förenklar både trädgårdsarbetet och miljön, är en av kriterierna vid urvalet av företag som nomineras i Elmia Garden Award. För oss är det även viktigt att berätta om den entusiastiska kreativitet som råder ute i landet. Bengt Åke Henriksson, upphovsmannen bakom Svängstastöden är en sådan kreativ själ, vilket gör att hans innovation uppfyller tävlingens urvalskriterier.

För Bengt Åke Henriksson började det som ett hobbyprojekt. I 50 år har han arbetat med innovation och produktutveckling. När han för några år sedan blev pensionär har trädgårdsintresset fått ta allt större utrymme i livet. En dag började han fundera över funktionen av de svetsade plantstöden för klättrande växter.

Det är ganska utrymmeskrävande produkter som det handlar om och när de ska transporteras så går det ganska fort att fylla en lastpall. Tänk om man kunde tillverka en funktionell variant som inte är lika skrymmande, så gick Benkt-Åkes funderingar. Det resulterade i ett justerbart växtstöd som går att anpassa efter kruka och växt. Det består av fem armeringsjärn i olika höjd, hopsatta av en pressad metallplatta i toppen och en justerbar arm som gör att järnen spänns till önskad storlek. Utspänd får den formen av en svängig kavaljer som blir en perfekt danspartner till de klättrande växterna.

Svängstastödet2_ÅT22.jpg

Istället för att packa 6-8 färdigsvetsade stöd på en pall går det nu att skicka 600 stycken och då är det bara en halvpall som fyllts. Armeringsjärnen är dessutom starka och hållbara vilket gör stödet användbara i flera år. Nu har Bengt Åke dessutom teamat ihop sig med Högaböke trädgård som gjort sig kända för sina fina klematisplantor. I framtiden är det där som Svängstastödet kommer att säljas.

Hur kommer det sig att du anmälde produkten till Elmia Garden Award?

- Det var ett gemensamt beslut med kollegorna på Högaböke. Men egentligen är allt pandemins ”fel”. Vi har ju inte kunnat visa upp Svängstastödet på mässor under den här tiden – inte förrän på Elmia Garden i höstas. Där fick vi så otroligt mycket positiv respons. Det var då vi beslutade oss för att anmäla stödet till tävlingen, helt enkelt i syfte att visa upp produkten som vi tycker är både smart och praktisk.

Vad skulle det innebära om ni vann?

- Då blir det nog bli fullt upp. Idag gör jag den för hand och så kommer det nog vara ett tag till. Men om vi får mycket förfrågningar kanske vi måste fundera över hur den ska tillverkas framöver.

Elmia Garden Award - Årets Trädgårdsprodukt är en utmärkelse som lyfter nya och innovativa produkter inom trädgårdsbranschen. Syftet med Årets Trädgårdsprodukt är att visa på den kreativitet och produktutveckling som sker inom trädgårdsbranschen. Produkterna bedöms av en jury och vinnaren i Årets Trädgårdsprodukt 2022 kommer att offentliggöras under våren, lagom till trädgårdssäsongens start.

Juryn består av Simon Irvine, trädgårdsdesigner på Läckö Slott, Christina Säll, Hemträdgården samt Magnus Åström, grafisk formgivare.

Elmia Garden

Elmia Garden är en trädgårdsmässa som inspirerar dig till bättre affärer. Här får du möjlighet att nätverka och knyta nya kontakter, ta del av trender och lyssna på intressanta seminarier. En given mötesplats för dig som jobbar inom trädgårdsbranschen.