Mikael Damberg, i mitten, intervjuades av Johan Wangström och Linda von Essen-Sylvén.

Näringsministern grillades på Elmia Subcontractors första dag

Digitalisering, kompetensförsörjning och hållbarhet. Tre fokusområden som närings- och innovationsminister Mikael Damberg lyfte fram när han intervjuades på Subcontractor Direct.

Scenprogrammet på Elmia Subcontractor rivstartade när närings- och innovationminister Mikael Damberg besökte Subcontractor Direct redan under mässans första dag. De tre fokusområden som Mikael Damberg lyfte under intervjun är också tre fjärdedelar av vad regeringens nyindustrialiseringssatsning handlar om: digitalisering, kompetens, hållbarhet och innovation. Mikael Damberg nämnde bland annat robotlyftet på 110 miljoner kronor som ett exempel av nyindustrialiseringen.

– Om svensk industri ska ligga längst fram, och om vi ska klara av konkurrensen, måste vi hjälpas åt inom dessa fyra områden, sade han.

Samtidigt är det få inom industrin som känner till nyindustrialiseringstrategin och Mikael Damberg erkände att det finns en utmaning att få ut informationen.

– Poängen med strategin är inte att alla ska känna till strategin, utan att vi ska kunna springa snabbare i Sverige, förklarade han.

Kompetensförsörjningen är en annan utmaning för framtiden och om den inte klaras av kan det hämma tillväxten inom industrin och näringslivet.

– På ett strukturellt plan ser jag att vi behöver fler duktiga ingenjörer, men det tar fem och ett halvt år och löser inte problemen här och nu. Det jag hör från industrin är därför att vi ska prioritera yrkeshögskolan, sade han och nämnde att regeringen bygger ut den med över 11 000 platser de närmaste tre åren.

Mikael Damberg är också orolig för hur små och medelstora företag ska klara av den tekniska revolutionen som vi just nu befinner oss i.
– Det är ett dramatiskt skifte och Sverige har fler länder att konkurrera med än tidigare. Länder som inte fanns på marknaden för 15–20 år sedan. Men Sverige är fortfarande bra och rankas som nummer två i världen på innovation. Utmaningen är att hålla tempot. Vår litenhet är också vår styrka, vi ser att det finns en exportmarknad och vi måste samverka. Men jag är orolig för de små och medelstora företagen som inte riktigt har gått igenom processen. Det är därför som vi genomför digitaliserings- och robotlyftet, sade han.