Ny lag bakom traktorburen spruta

Ny lag bakom traktorburen spruta

Från 2016 måste alla traktorburna sprutor enligt lag besiktas.

– Vi har tagit fram den här sprutan för att mindre brukare ska ha råd att följa lagen, säger Lars Rasmusson som visade upp nyheten på Elmia Lantbruk Maskin & Fält.

I landet finns ett stort antal äldre sprutor för bekämpningsmedel. Många gånger räcker det inte med renovering för att klara besiktningen.

– Några kan säkert anlita grannen för sprutning, men odlar man t ex grönsaker och måste göra insatserna i rätt tid så är grannsamverkan inget alternativ, säger Lars Rasmusson.

Hans företag Rasmusson har därför tagit fram en traktorburen spruta som kostar 25 procent av vad motsvarande betingar. Den tillverkas i Polen och den känsliga tekniken hämtas från ledande tillverkare i Italien.

Lagen om besiktning av sprutor för bekämpningsmedel träder i kraft 2016. Normalt krävs ombesiktning var tredje år och oftare vid storskalig användning.